A Gazdaság-újraindítási Akcióterv végrehajtása érdekében Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéhez kapcsolódó intézkedési lista jóváhagyásáról szóló 1495/2021. (VII. 23.) Korm. határozat 2. mellékletében az adórendszer egyszerűsítése keretében szerepelteti a foglalkoztatói adatszolgáltatások teljes körére eseményalapú átállást lehetővé tevő Eseményalapú Adatszolgáltatási Platform (a továbbiakban: EMAP) rendszert megalapozó jogszabályok hatálybalépését és az EMAP pilot szakasz megvalósítását.
Az adózói adminisztrációs kötelezettségeket egyszerűsítő eseményalapú adatszolgáltatási megoldások fejlesztéséhez szükséges intézkedésekről szóló 1056/2023. (II. 27.) Korm. határozat (a továbbiakban: Korm. határozat) rendelkezik. Ehhez kapcsolódóan létrejött 5 szakterületi munkacsoport, melynek feladata az EMAP létrejöttében való szakmai tudásátadás és támogatás. A pénzügyminiszternek 2025. december 1. napjáig gondoskodnia kell az EMAP pilot szakaszának elindításáról.
Az EMAP pilotban négy hatóság (a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, a Magyar Államkincstár és a Központi Statisztikai Hivatal) foglalkoztatással összefüggő adatszolgáltatásainak integrálási lehetőségének feltételeit, körülményeit és várható hatásait kell vizsgálni. Az új adatszolgáltatási platform célja, hogy alapjaiban újítsa meg a foglalkoztatók állami szervek felé történő adatszolgáltatási kötelezettségeit egy valóban egycsatornás, eseményalapú adatszolgáltatási rendszer létrehozásával, amely természetes módon képes beépülni a foglalkoztatók bérszámfejtési folyamatába. Az EMAP rendszer feladata az adminisztrációs terhek csökkentése mellett az adatszolgáltatás benyújtását megelőző komplex ellenőrzés, melynek köszönhetően jelentősen javul a beküldött adatok minősége, csökken a hibás adatszolgáltatások száma.