„Magyarország többek között a távol-keleti cégek magyarországi tevékenysége révén Európa második legjelentősebb akkumulátorgyártó országává válik. Az élénk ipari tevékenység ösztönzi a kutatás-fejlesztést is” – emelte ki Palkovics László innovációs és technológiai miniszter 2021. november 24-én. A tárcavezető a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) fenntartható fejlődésről szóló online kerekasztalán szólalt fel. Az esemény résztvevői az elektromobilitásra való átállás várható hatásait, eddigi tapasztalatait járták körül.

A miniszter helyzetértékelése szerint nem lehet arra számítani, hogy az autóipar jövője egy egységes, minden helyzetre alkalmazható megoldás mentén alakulna. Ahogy a glasgow-i klímacsúcs rávilágított, több tiszta technológia térnyerése is elképzelhető. Az akkumulátorok felhasználását egyebek mellett az elérhető félvezetők vagy nyersanyagok véges mennyisége korlátozza. Ezért is érdemes feltérképezni a szóba jöhető alternatívákat, ilyenek lehetnek az üzemanyagcellák, a hidrogén vagy a szintetikus üzemanyagok. 

Palkovics László kifejtette: A járműgyártás kiemelt szerepet tölt be a magyar gazdaságban, a GDP negyedét teszi ki, minden huszadik foglalkoztatott e szektorban dolgozik. A hazánkban működő nagy autógyárak már kivétel nélkül nekiláttak az elektromos átállásnak. Az ágazati kutatás-fejlesztési kapacitások betelepítéséhez vonzó közeget kínál a világ egyik legkorszerűbb tesztközpontja, a ZalaZONE járműipari tesztpálya. Folyamatban van az akkumulátorfejlesztés beépítése az egyetemi mérnöki és szakképzési tantervekbe. Érdemi negatív hatások tehát Magyarországon nem tapasztalhatók, a globális trend inkább újabb lehetőségeket teremt hazánk számára.

 

(ITM)