A miniszter rámutatott, a háború,  a brüsszeli szankciók okozta energiaválásg és az aszály miatt  évtizedek óta nem látott élelmezésbiztonsági kihívások jelentkeznek a világ számos pontján. Magyarországon az ágazat válságállóságát bizonyítja, hogy a magyar mezőgazdaság az elmúlt két évben is biztosította a lakosság jó minőségű, biztonságos élelmiszerrel való ellátását, miközben emelkedett a kibocsátás és az agrárexport. Ehhez arra is szükség volt, hogy a mezőgazdaságot és az élelmiszeripart stratégiai ágazatként kezeljük, megadva a megfelelő szintű és mértékű kormányzati figyelmet és támogatást, hangsúlyozta a tárcavezető.

Nagy István megjegyezte, a közép- és hosszú távú versenyben maradáshoz nélkülözhetetlen az, hogy modernizálják az ágazatot. A következő időszakban igen jelentős szakpolitikai eszközök segítik az agrárgazdaság megújítását. A fejlesztések hatására emelkedik az ágazat versenyképessége és inputhatékonysága, ami hozzájárul a kihívások többségének kezeléséhez - tette hozzá.

Fotó: Fekete István

A miniszter arra is felhívta a figyelmet, hogy a helyzet speciális, hiszen három ágazat együttműködésén múlik a végső sikeresség. Komplexen kell gondolkozni arról, mi a teendő a termőföldtől az asztalig, hogyan lesz a kihívásokból lehetőség mindenki számára. A magyar kormány tavaly hozott egy történelmi léptékű döntést: a KAP Vidékfejlesztési lába esetében a nemzeti társfinanszírozást megemelte, a forrás így megháromszorozódott. Ez esélyt teremtett arra, hogy Magyarország ledolgozza a hátrányait, húzta alá a tárcavezető.

Arra is kitért, hogy a kereskedelem eddig más tárcához tartozott, most viszont lehetőség nyílt arra, hogy a teljes élelmiszerláncot egyben szemlélve olyan fejlesztéseket, szabályozásokat hozzon létre az Agrárminisztérium, amelyek a lánc minden elemének érdekét figyelembe veszi. A cél, hogy nemzetközi piacokon is eredményes, erőforrás-hatékony és magas hozzáadott értéket termelő mezőgazdaság, élelmiszeripar és kereskedelem működjön Magyarországon, amely képes arra, hogy biztonságos, jó minőségű élelmiszerrel lássa el a magyar lakosságot is, miközben ellenállóvá válik a külső negatív hatásoknak, például az esetleges humán járványoknak.

Fotó: Fekete István

Nagy István az idén 15 éves Business Days konferencia szervezőit oklevéllel köszöntötte a kerek évforduló alkalmából. Ezt követően átadták „A Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjakat”. A bronzérmes az Auchan Magyarország Kft., az ezüstérmes a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., a szakmai különdíjas a CBA Kereskedelmi Kft., a 2022-es nívódíj győztese pedig a PENNY Market Kft. lett.

(AM Sajtóiroda)