A tanulók közötti bántalmazás nem új jelenség. Az iskolai erőszak és az internetes zaklatás (bullying) is kihat az áldozatok személyiségének fejlődésére és teljesítményére, rombolja az iskolai közösségeket, illetve az oktató-nevelő munka eredményességét.

A PISA felmérés alapján Magyarországon nem haladja meg az iskolai erőszakos esetek száma a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD átlagát. Azért, hogy ezek tovább csökkenjenek, az Emberi Erőforrások Minisztériuma a 2010-es évektől számos programot indított az iskolai bántalmazás és az online zaklatás megelőzésére. Ezek közül kiemelendő az iskolapszichológusi hálózat folyamatos bővítése, a digitális gyermekvédelmi stratégia elfogadása és az abban foglalt intézkedések megvalósítása, a köznevelésben tanulók konfliktuskezelési készségeit fejlesztő ENABLE pedagógus-továbbképzési program, vagy a tanárok problémakezelési készségeinek fejlesztésére törekvő Mentálhigiénés Alapképzés Program megvalósítása. A legutóbbi kormányzati kezdeményezés egy olyan eszköztár létrehozását célozta meg, ami az online térben a tanulók pozitív viselkedésnormáinak kialakítását, és a tanítási folyamat során a pedagógusok online zaklatás elleni fellépését támogatja.

Az iskolai erőszak ugyanakkor a pedagógusok ellen is irányulhat. Mivel a kormány elítéli az erőszak minden formáját, ezért indította el idén szeptemberben az Iskolaőr programot. Ennek részeként mintegy félezer köznevelési és szakképzési intézményben vigyáz a rendre iskolaőr, aki segít a járványügyi szabályok betartatásában is. Az elmúlt két hónapban több olyan visszajelzés érkezett a tankerületekhez, hogy a felkészült iskolaőrök fontos szerepet töltenek be a konfliktusok megelőzésében, tevékenységüknek köszönhetően kifejezetten csökkentek a diákok közötti konfliktusok és javult az iskolai fegyelem.

(EMMI)