A megbeszélés során a felek áttekintették az elektromos járműiparhoz kapcsolódó akkumulátoripar nemzetközi helyzetét különös tekintettel annak európai helyzetére, továbbá az ágazat előtt álló kihívásokat és a zöld átállásban rejlő lehetőségeket.
Az SK Csoport Dél-Korea három legnagyobb cégcsoportjának és a világ száz legnagyobb nemzetközi vállalatának egyike, amely az SK ON Hungary-n keresztül több mint 4 ezer főt foglalkoztat Magyarországon a komáromi és az iváncsai telephelyén.
A 2011-ben alapított CATL az elektromos járművek akkumulátorainak globális piacán elért közel 40 százalékos részesedésével a világ egyik legfontosabb akkumulátoripari szereplője. Az idén 7. éve piacvezető nagyvállalat a jövőben több mint 3 ezer főnek adhat munkát Debrecenben.
Nagy Márton az egyeztetésen kiemelte: a zöldenergia, az elektromos autózás jelenti a jövőt, amely a zöld, körforgásos gazdaság egyik húzóágazata és elképzelhetetlen versenyképes akkumulátoripar nélkül. Magyarország időben lépett ezen a területen és biztosította helyét a zöld átállás nyertesei között. Hazánk ugyanis találkozási pontot képez a nyugati és keleti tőke, illetve technológiák között, összekapcsolva a csúcsminőségű német autógyártást a legfejlettebb kínai és koreai akkumulátorgyártással, miközben a kínai BYD elektromos autógyártó is – Európában elsőként – hazánkban létesít gyárat.
Ennek eredményeképpen Magyarország már ma is élen jár a high-tech akkumulátorgyártásban, hiszen hazánk GDP arányos exportja az akkumulátorok és akkumulátor alkatrészek terén már ma is meghaladja az 5 százalékot, amellyel listavezető az uniós országok között. Az akkumulátorgyártás a következő években több mint 6.300 milliárd forintnyi fejlesztést hozhat hazánkba, így Magyarország a világ öt legnagyobb akkumulátoripari hatalmának egyikévé válhat. Hazánk gyártási kapacitása elérheti a 250 GWh-t, amely az európai szükséglet 35 százalékát szolgálhatja ki.
A nemzetgazdasági miniszter az elektromos közlekedéssel és az ehhez szorosan kapcsolódó high-tech akkumulátoriparral kapcsolatban felhívta a figyelmet azokra a kérdésekre is, amelyekre már rövidtávon megoldást kell találni. A miniszter kifejtette, hogy a használt elektromos autók piacképességének növelése érdekében az akkumulátorok tekintetében három nagy kihívás azonosítható:
- Egyrészt, az akkumulátorok állapotának és piaci értékének pontos meghatározása érdekében egységes és mindenki által elfogadott szabványokat szükséges kialakítani az akkumulátorok bevizsgálása terén.
- Másrészt, az elektromos autók élettartamának növelése érdekében segíteni kell az akkumulátorok egyes moduljainak vagy egészének cseréjét, ezzel is hozzájárulva a használt közlekedési eszközök piacképességéhez.
- Harmadrészt, a fenntarthatósági kritériumok teljesítése érdekében támogatni kell az akkumulátorok feldolgozását és újrahasznosítását, illetve az erre irányuló fejlesztéseket és beruházásokat.
Nagy Márton kihangsúlyozta: az akkumulátorfeldolgozás jelenleg hiányzó iparág Magyarországon, ezért az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása érdekében szükséges felmérni, hogy abban a hazai akkumulátoripari szereplők milyen módon tudnak közreműködni.