A Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztési projekt célja a vonalszakasz korszerűsítése és villamosítása, különös tekintettel a Macs állomástól Balmazújvárosig terjedő pályaszakasz alkalmassá tételére óránkénti 100 kilométeres sebességre, valamint a biztosítóberendezések, utastájékoztató rendszerek és az energiaellátási infrastruktúra teljes megújítására. A projekt a tervek szerint 2026 májusában zárul. A nettó 38 milliárd forint európai uniós támogatás segítségével a fejlesztés eredményeként Debrecen belterületén új vasúti megállóhelyek létesülnek a Derék utcánál és a Nyugati Ipari Park területén, miközben Balmazújváros állomása üzemi épülettel és P+R parkolóval gazdagodik. Megújul a Keleti-főcsatorna fölött húzódó vasúti híd, kiépül a villamos felsővezetéki rendszer, korszerűsödik a térség távközlési hálózata, valamint új távvezérlő központ létesül a Macs Ipari Parkban. A beruházás szorosan illeszkedik az IKOP Plusz program célkitűzéseihez, különösen annak első prioritásához, amely a tiszta üzemű városi és elővárosi közlekedés erősítését szolgálja.
A projekt elősegíti a nagyvárosi elővárosi vasúti pályafejlesztést, támogatja a közlekedési láncok hatékonyabb összekapcsolását Budapest határain túl, emellett növeli a városi kötött pályás közlekedés biztonságát és csökkenti a szálló por és a nitrogén-oxid kibocsátását a közösségi közlekedésben. A kezdeményezés egyúttal illeszkedik a kormány 2014. augusztus 28-án kelt, 1486/2014. (VIII.28.) számú határozattal elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia céljaihoz, amely hosszú távon – 2014-től egészen 2050-ig – határozza meg Magyarország közlekedésfejlesztési irányait.