A közös munka egyik legfontosabb eredménye a Nemzeti Akkumulátor Stratégia megalkotása lesz. A 2021 elején elkészülő dokumentum új lehetőségeket biztosít a magyar vállalkozások számára, munkahelyeket teremt, és ösztönzi a régió innovációs törekvéseit.

A járműgyártásban 2,7 millióan dolgoznak az Európai Unióban, több mint százezren Magyarországon. A szektor a foglalkoztatáson túl meghatározó tényezője a hazai gazdasági teljesítménynek, ipari termelésnek, kivitelnek és technológiai fejlődésnek is. Magyarországnak fokozott figyelmet kell fordítania az ágazati megatrendekre annak érdekében, hogy a belföldi gépjárműipar hosszú távon megőrizze kulcsfontosságú gazdasági szerepét és nemzetközi versenyképességét. A fenntartható közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság, a gépjármű- és az energiaipar fejlődésének előfeltétele tehát a lehető legjobb minőségű energiatárolás.

Az akkumulátoripar korszerűsítése nagymértékben hozzájárul a nemzeti és nemzetközi klímacélok valóra váltásához is. A gazdasági lehetőségek kiaknázásán túl alapvető feladat az európai erőfeszítések támogatása a 2050-re kitűzött nettó zéró kibocsátás elérésében. Magyarország Nemzeti Energia- és Klímatervében vállalta, hogy 2030-ra az 1990-es szinthez képest 40 százalékkal csökkenti üvegházhatásúgáz-kibocsátását. 

Az ITM és az Európai Innovációs és Technológiai Intézet szakmai tudás- és innovációs közössége, az EIT InnoEnergy együttműködésében ágazati egyeztetések indultak el novemberben. A közös munka célja egy nemzeti akkumulátoripari stratégia kidolgozása, a magyar energia- és mobilitási szektor átállítása környezetbarát megoldásokra.

„Az együttműködés hozzájárul a magyar gazdaság növekedéséhez, az európai ellátási láncba való erőteljesebb bekapcsolódásához. A kormány a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben több intézkedéssel támogatja a hazai közlekedés zöldítését, az elektromos mobilitás elterjesztését. Magyarország nemcsak a gyártásban, hanem a felhasználásban is kimagasló eredményeket tud felmutatni. Az újonnan forgalomba helyezett alternatív hajtású járművek száma az uniós tagállamok közül hazánkban nőtt a legnagyobb mértékben az idei első három negyedévben” – emelte ki Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.  

“A közép-európai fejlesztések kulcsfontosságú szerepet tölthetnek be az európai energiaszektor zöldebbé tételében. A földi lét környezetbarát közlekedéssel, gazdaságos technológiákkal tehető fenntarthatóbbá, ennek érdekében közös célunk a régió bekapcsolódása egy versenyképes, fejlett európai akkumulátoripari ellátási lánc kiépítésébe” – fűzte hozzá Diego Pavía, az EIT InnoEnergy vezérigazgatója.

A felek műhelybeszélgetésekkel és kétoldalú egyeztetésekkel vonják be a hazai iparági partnereket, vállalkozásokat, hatóságokat, a tudományos és pénzügyi szektorok képviselőit egy átfogó akcióterv kidolgozásába. A Nemzeti Akkumulátor Stratégia megalkotása lehetővé teszi, hogy Magyarország az együttműködést nemzetközi szintre kiterjesztve az Európai Akkumulátor Szövetség szerves részévé váljon. A tervek és intézkedések összehangolását nagyban elősegíti majd, hogy a Európai Akkumulátor Stratégiához kapcsolódó iparfejlesztési programot is az EIT InnoEnergy koordinálja. 

 

(ITM)