Az online platform az árak összehasonlíthatóságán keresztül támogatja a családok tudatosabb vásárlási döntéseit, miközben fokozza a versenyt a kiskereskedelmi üzletek között. Az eredmények egyértelműek, hiszen a kormány korábban teljesítette vállalását, és már októberre egy számjegyűre csökkentette az inflációt. A célzott intézkedéseknek köszönhetően az éves élelmiszerinfláció mértéke már kevesebb, mint a negyedére esett vissza csúcspontjához képest. Az infláció év végére köszönhetően többek közt az online árfigyelőnek és a kötelező akciózásnak 6-7%-ra csökkenhet, míg jövőre 5-6%-ot érhet el. 2023-ban tehát a kormány letörte az inflációt, 2024-ben pedig helyre fogja állítani a gazdasági növekedést.

Az online árfigyelő rendszer indulása óta a megfigyelt 62 termékkategóriából 50 termékkategóriában, átlagosan 5,5%-kal csökkentek az átlagárak. A megfigyelt élelmiszerek árainak július elejéhez képest mért mérséklődése mintegy 0,4 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve több mint 1,3 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatással járhatott a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.

Az árfigyelő indulása óta a tojás és a lisztek ára több mint 20%-kal csökkent, illetve a spagetti ára is közel 20%-kal lett kevesebb. A tejtermékek ára mintegy 9%-kal mérséklődött, a leginkább a natúr joghurt ára csökkent, 12%-kal, viszont a kefír, a vaj és a trappista tömbsajt is közel 10%-kal lett olcsóbb. A zöldségek és konzervek szintén 9%-kal lettek olcsóbbak az árverseny fokozásának köszönhetően. A hústermékek kategóriájában a pulykamellfilé ára változott a legnagyobb mértékben, közel 15%-kal lett kedvezőbb az oldal indulása óta, a csirkeszárny ára csaknem 10%-kal mérséklődött, továbbá a sertéskaraj és a csirkecomb is megközelítőleg 5%-kal kerül kevesebbe.

Az elmúlt két hét alatt 28 termékkategóriában mérséklődtek tovább az átlagárak. Ebben az időszakban leginkább a citrom, a sárgarépa, a kelkáposzta és a csemegeuborka ára csökkent, 6-9% közötti mértékben. A vaj és a csemegekukorica-konzerv is több mint 4%-kal lett olcsóbb, továbbá a csirkemellfilé, a fejes káposzta, az almalé, a párizsi, a pasztőrözött 1,5%-os zsírtartartalmú tej, illetve a sertészsír ára is 3%-ot meghaladóan mérséklődött.

Az online platform népszerűségét jelzi, hogy az elindulása óta már közel 1,35 millió látogatója volt. A szabadszavas keresések száma meghaladta a 840 ezret, amelyek során az elmúlt két hét során legtöbbször a tej, sajt, csirkemell, cukor és tojás szavakra kerestek az árfigyelőt felkeresők.

(Gazdaságfejlesztési Minisztérium)