Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára elmondta, a kormány arra törekszik, hogy a hazai közösségi közlekedés gyors, olcsó és összehangolt alternatíva legyen, amihez jobb feltételeket, megbízhatóbb infrastruktúrát és hozzáférhetőbb szolgáltatásokat kell nyújtani. Hozzátette, az ÉKM ehhez letette az alapokat a MÁV teljes szervezeti átalakításával, az új tarifarendszer és a vasúti stratégia kidolgozásával. Kifejtette, naponta 4,5 millióan indulnak útnak; 2023-ról 2024-re 15 százalékkal nőtt a MÁV-csoport járatait igénybe vevők száma; idén újabb 10 százalékos emelkedést várnak. 2025 első hét hónapjában 700 millió utazás történt a MÁV és a Volán járatain; az elképzelések szerint idén az utazások száma 1,2 milliárdra nő. Ágh Péter elmondta, lépésről lépésre haladnak a pályahálózat és a járműpark fejlesztésével, a legfontosabb feladat most a késések megszűntetése érdekében a sebességkorlátozások felszámolása, "amelyre szép példa a most átadott beruházás". Ehhez a feladathoz azonban hitelt is igénybe kell venni. Az Európai Fejlesztési Bank várhatóan ősszel bírálja el a beadott, egymilliárd eurós hitelkérelmet - jegyezte meg. Erdős Norbert (Fidesz), a térség országgyűlési képviselője elmondta, régóta szerették volna felújítani a Békéscsaba-Szeged vonalat. December közepén hat kilométeres szakaszon végeznek vágányszabályozást, és azzal a teljes 135-ös vasútvonal megújul. Ismertette, mintegy két hónap alatt - teljes vágányzár mellett - a Hódmezővásárhely és Orosháza közti 19 kilométeres vasúti pályát felújították, hézagnélküli vágányt alakítottak ki, 14 kilométeren síncsere is történt. Leraktak 90 darab 120 méteres hosszúsínt és 3100 tonna zúzott követ; kicseréltek 3800 talpfát vasbetonaljra. Megszűntették a sebességkorlátozásokat, így a vonatok Hódmezővásárhely és Orosháza között 100 kilométer/órás sebességgel haladhatnak, a vonal többi részén pedig ismét 80 kilométer/órával. Orosházán 15 centiméterrel megemelték a peront is, hogy könnyebb legyen fel- és leszállni a vonatokra; továbbá felújították a dél-békési városban a Huba utcai átjárót is - fejtette ki Erdős Norbert. Mondi Miklós, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. pályavasúti területi igazgatója hiánypótlónak nevezte a beruházást, amelyet már évek óta szerettek volna megcsinálni. Elmondta, egy teljes vágányzárral járó munkát 2-3 évvel a kivitelezés előtt el kell kezdeni tervezni. Hozzátette, eddig 80 százalék körüli menetrendszerűséget tudtak produkálni, amely a beruházás révén 90 százalék fölé emelkedett, azaz 10 vonatból átlagosan 9 tudja tartani a menetrendjét. Az 1,2 milliárd forintot a MÁV saját forrásból biztosította. A beruházáson mintegy száz vasúti szakember dolgozott.

Átadták a Hódmezővásárhely és Orosháza között felújított vasúti pályát
(MTI)