Az írásbeli vizsga két részből áll: előbb 45 perces magyar nyelv és irodalom, majd egy szünet után 45 perces matematika feladatsor vár a diákokra. A vizsgákat – a járványhelyzetre való tekintettel – a korábbiaknál lényegesen több, 535 helyszínen szerveztük meg, ezzel is csökkentve a járványügyi kockázatokat. Az idei felvételire mintegy 75 ezer tanuló jelentkezett.
A járványhelyzettel kapcsolatban elrendelt változásokat az emberi erőforrások miniszterének 16/2020. számú EMMI határozata rögzítette, amely december 4 óta elérhető az Oktatási Hivatal honlapján: a miniszter határozata alapján a hagyományos január 28-i pótlási lehetőségen túl február 5-én újabb pótnapot biztosítunk, ezen azok a tanulók vehetnek részt, akik igazoltan COVID-19 betegség, karantén vagy egyéb, önhibájukon kívüli elháríthatatlan ok miatt nem tudtak részt venni az írásbeli vizsgán. Ezt január 29-én 16 óráig jelezhetik annál a középfokú intézménynél, ahová a jelentkezést a tanuló eredetileg beadta.
Az alkalmazandó egészségvédelmi óvintézkedéseket tartalmazó ajánlás szintén egy hónapja megtekinthető az Oktatási Hivatal honlapján. Ennek értelmében az intézményekbe kizárólag testhőmérséklet-mérést követően, maszkban lehet belépni, a vizsga során egy teremben legfeljebb 10 tanuló lehet. Védőmaszk viselése a felügyelő tanárok számára kötelező, a vizsgázók számára a tanteremben ajánlott. Minden vizsgahelyszínen biztosítják a szervezők a megfelelő mennyiségű kézfertőtlenítő szert, emellett a tankerületek védőkesztyűt is biztosítanak a vizsgadolgozatok kezelésében és javításában résztvevő pedagógusoknak.
Az eljárásban való részvétel egyébként nem kötelező, a középiskolák mintegy felében nem szükséges a központi felvételi írásbeli, ezek az intézmények saját felvételi eljárásukat követik. Az iskolák jelentős részében ugyanakkor a túljelentkezés miatt indokolt a felvételizők teljesítményének egységes elvek szerinti rangsorolása. Mivel évről évre visszatérő kérdés, hogy az írásbeli felvételi túl könnyű vagy túl nehéz volt-e, felhívjuk a figyelmet arra, hogy a vizsga célja a tanulói teljesítmény objektív mérése, ezért az egységes írásbeli feladatsor eltérő nehézségű feladatokat tartalmaz, éppen ettől alkalmas arra, hogy a vizsgázók rangsorolása megtörténhessen, az előző évek nyilvánosan elérhető eredményei azt igazolják, hogy a nehézség foka éppen ennek a célnak megfelelő.
A vizsgákra való tanulói felkészülést segíti, hogy az Oktatási Hivatal honlapján elérhető az összes korábbi feladatsor a javítókulcsokkal együtt.