Az ugyanis nem fogadható el, hogy kizárólag a profitot nézzék, a magyar családok érdeke az, hogy ne fizessenek többet a szomszédos országok átlagánál.

Az üzemanyagkereskedők többsége megértette és elfogadta a kormány szándékait és célját, így az elmúlt hetekben jelentős árcsökkentést hajtottak végre az üzemanyagok esetében. Benzinért 38 forinttal, a gázolajért 52 forinttal kell kevesebbet fizetnie a családoknak áprilisi, illetve februári csúcsértékeikhez képest. Azaz a kormány a benzin árát közel 6%-kal, a gázolaj árát mintegy 8%-kal csökkentette.

Ezzel szemben a Független Benzinkutak Szövetsége téves állításokat fogalmazott meg. A Szövetség a családok biztonságával szemben kizárólag saját profitját félti és amiatt aggódik, hogy árrése szűkebbé válik. A megtévesztő kommunikáció helyett a hatékonyság növelésére, a költségek leszorítására kellene törekedni, hogy olcsóbban tudják árusítani az üzemanyagokat.
Szintén hamis és megtévesztő a más szektorokkal történő összehasonlítás, hiszen a kormány minden egyes szektorban extraprofit adót vezetett be, ahol olyan extra jövedelmek és profitok keletkeztek, amelyekért az adott vállalkozások nem dolgoztak meg. Így történt ez a bankszektor, a kiskereskedelmi szektor és az energiaszektor esetében is.

Az sem igaz, hogy az üzemanyagárak adótartalma kiemelkedő Magyarországon. Hazánkban az üzemanyagok adótartalma alacsonyabb, mint a szomszédos országokban. Magyarországon a benzin esetében 46% az adótartalom, míg a szomszédos országokban átlagosan 49%. A gázolaj esetében 45%-ot tesz ki az adótartalom hazánkban, szemben a szomszédos országokban tapasztalható 50%-os szinttel.

Megállapítható továbbá, hogy az üzemanyagforgalmazó piacon belül a színes és a kisebb, fehér (független) kutak közötti szembenállás a piaci struktúra sajátosságából fakad. Ebben a versenyben azonban mindenkinek szabad utat kell biztosítani.

A Szövetség állításaival szemben a magyar kormány 2010 óta kiemelten támogatja a kkv szektort, és annak megerősítésére, hatékonyságának és versenyképességének növelésére törekszik. Ezt szolgálja többek között a Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogram, a Széchenyi Kártya Program, az uniós források, köztük a GINOP Plusz 450 milliárd forintos kerete is, de szintén a szektor érdemi megsegítése érdekében volt érvényben a kkv kamatstop intézménye, amely vállalatok ezreit mentette meg az ellehetetlenüléstől. Ezek a források a benzinkutak előtt is nyitva állnak.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)