Építési és Közlekedési Minisztérium

Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleménye elismerések adományozásáról

Lázár János építési és közlekedési miniszter a Magyarország címerének és zászlajának használatáról, valamint állami kitüntetéseiről szóló 2011. évi CCII. törvény 22. § (1) bekezdés b) pontja, továbbá az építési és közlekedési miniszter által adományozható elismerésekről szóló 14/2023. (VIII. 24.) ÉKM rendelet alapján 2024. szeptember 21-én, Széchenyi István születésnapja alkalmából

a közlekedés érdekében több évtizeden át végzett kimagasló, példamutató tevékenysége elismeréseként

dr. Mosóczi László Béla, a MÁV-START Zrt. és a VOLÁNBUSZ Zrt. vezérigazgatója részére

Baross Gábor-díjat,

a közlekedés érdekében végzett magas színvonalú, eredményes munkája elismeréseként

Milovukovics Györgyi, a Magyar Autóklub főtitkára,

Szabó Lajos, a MÁV Zrt. forgalmi szakértője és

Szalóky Péter, a HungaroControl Zrt. ATM szakértője részére

Közlekedésért Érdemérmet,

a magyar polgári repülés érdekében végzett kiemelkedő szakmai tevékenysége elismeréseként

Székely Zoltán, a HungaroControl Zrt. osztályvezetője részére

Magyar Polgári Repülésért Érdemérmet, továbbá

magas színvonalú szakmai tevékenysége elismeréseként

Bónis Mihály, az Építési és Közlekedési Minisztérium vasúti jármű referense és

Czinki László, a Rail Cargo Hungaria Zrt. Területi Üzemeltetési Központjának vezetője részére

Miniszteri Elismerő Oklevelet

adományozott.

 

FELHÍVÁS a kulturális örökség egyes elemei fejlesztésére

Az építési és közlekedési miniszter (a továbbiakban: miniszter) a kulturális örökség egyes elemeinek fenntartható fejlesztéséről szóló 2024. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: törvény)
4. § (5) bekezdése alapján felhívást tesz közzé a törvény 1. mellékletében meghatározott ingatlanok közül a jelen felhívásban megjelölt ingatlanok fenntartható fejlesztése érdekében.

A felhívás részletes dokumentációja:

A megalapozott kérelem benyújtásához szükséges részletes információkat - az ingatlanok és a benne található állami tulajdonban álló ingóságok, műtárgyak tulajdonságaira, műszaki adottságaira, aktuális állapotára, azok védett jogi státuszára, az azokkal kapcsolatos jogszabályon alapuló, illetve korábbi európai uniós, illetve hazai költségvetési támogatásokból adódó fenntartási kötelezettségekre, továbbá az ingatlanok üzemeltetésével összefüggő adatokra, az új tulajdonos, illetve vagyonkezelő felelősségét megalapozó kötelezettségekre, elvárásokra vonatkozóan - a részletes dokumentáció tartalmazza, amelyet a kérelmezők a kulturális örökség egyes elemeinek fenntartható fejlesztéséről szóló törvényben meghatározott dokumentációért fizetendő díjról szóló ÉKM rendeletben meghatározott díj megfizetését követően ismerhetik meg.

A dokumentációs díj megfizetésének és a dokumentáció rendelkezésre bocsátásának rendje:

A díj mértéke kérelmenként 10 000 000 forint (a helyi önkormányzat, nemzetiségi önkormányzat, valamint az egyházi jogi személy részére a díj mértéke 1 forint), melyet a kérelmezőnek az Építési és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: ÉKM) Magyar Államkincstár által vezetett 10032000-00003582-06010016 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára banki átutalási megbízással szükséges megfizetnie.

A banki átutalásnál fel kell tüntetni a felhívás azonosítóját, a kérelmező nevét, valamint azon helyszínnek a törvény 1. melléklete szerinti sorszámát és a település megnevezését, amelyhez kapcsolódóan a részletes dokumentációt kéri a kérelmező.

Amennyiben a kérelmező több helyszínre vonatkozásában nyújt be kérelmet, helyszínenként kell a dokumentációs díjat megfizetni.

A kérelmező elektronikus úton az info@ekm.gov.hu e-mail címen keresztül jelezheti igényét a megalapozott kérelem benyújtásához szükséges részletes dokumentációra, az elektronikus leveléhez csatolnia szükséges a díj megfizetését igazoló, bank által hitelesített bizonylat másolatát. Amennyiben a kérelmező a részletes dokumentációt postai úton kéri, úgy, abban az esetben a levelezési címét szükséges megküldenie elektronikus úton. Az ÉKM a dokumentációt elektronikusan megküldi a kérelmező részére, vagy postai úton kézbesíti.

A törvény 16.§ (3) bekezdése értelmében a kérelmező a szerződéskötésig köteles titokban tartani a dokumentáció tartalmát, köteles továbbá szerződéskötést követően is bizalmasan kezelni a miniszter által a rendelkezésére bocsátott minden tényt, információt, adatot, azokról harmadik személynek tájékoztatást nem adhat.

A felhívással érintett helyszínek:

1. A bajnai Sándor-Metternich-kastély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 20. sora szerint

2. A dégi Festetics-kastély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 9. sora szerint.

3. A füzérradványi Károlyi-kastély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 7. sora szerint

4. A Majki Kamalduli Remeteség és Esterházy-kastély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 21. sora szerint

5. A nádasdladányi Nádasdy-kastély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 12. sora szerint

6. A sümegi Püspöki Palota a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 47. sora szerint

7. A szabadkígyósi Wenckheim-kastély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 2. sora szerint

8. A tatai Esterházy-katély a törvény 1. mellékletében szereplő táblázat 22. sora szerint

A felhívással érintett ingatlanok jelenleg a NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: NÖF Nonprofit Kft.) vagyonkezelésébe tartoznak.

Egy kérelem egy - a jelen felhívással érintett - helyszínre és a hozzá tartozó ingatlanokra vonatkozóan nyújtható be.

A felhívás célkitűzései:

A felhívás célja a törvény 1. mellékletében meghatározott, nemzeti örökségünk részét képező állami tulajdonban álló ingatlanok örökségvédelmi előírásoknak megfelelő működtetése, használata, felújítása és további fejlesztése. A kulturális örökség védelméért felelős miniszter a törvény 1. mellékletében meghatározott ingatlanok és az ahhoz kapcsolódó állami tulajdonban álló ingóságok tulajdonba adására felhívást tesz közzé.

A felhívás célja, hogy a nemzeti örökségünk kiemelkedő műemlékeit megőrizze és a következő nemzedékek számára is hozzáférhetővé tegye, növelje az érintett műemlékekkel való állami gazdálkodás hatékonyságát, ennek érdekében a felhívással érintett ingatlanok tulajdonjogának átruházását kivételesen lehetővé teszi a törvény meghatározott feltételekkel és garanciákkal.

A tulajdonszerző a törvény szerinti tulajdonszerzés ellenértékeként vállalja, hogy a tulajdonjog fennállása alatt a megszerzett ingatlant felújítja, karbantartja és üzemelteti a törvény 6. § (1) bekezdése szerinti szerződéses feltételekkel összhangban. E kötelezettség teljesítésének részeként, – valamint annak ellenőrzése érdekében – a tulajdonszerző a szakmai és üzleti tervében rögzíti a tulajdonszerzéstől számított tízéves felújítási tervet, továbbá a harmincéves fenntartási és üzemeltetési tervet.

Európai uniós támogatási jogviszonyból eredő kötelezettséggel érintett ingatlan tulajdonba adására vonatkozó miniszteri döntés alapján megkötött szerződés a fenntartási időszak lejártát követően lép hatályba. A fenntartási időszak lejártáig hátralévő időre a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MNV Zrt.) a szerződés tárgyát képező ingatlanra és állami tulajdonban álló ingóságokra a tulajdonszerzővel vagyonkezelési szerződést köt.

Az ingatlanban lévő közgyűjtemény alapleltárában szereplő, az állam tulajdonában álló védett kulturális javak nem adhatók tulajdonba, azok vonatkozásában az MNV Zrt. a szerződés megkötésével egyidejűleg vagyonkezelési szerződést köt a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) rendelkezései szerint. A tulajdonba adott ingatlanban lévő közgyűjtemény látogatói hozzáférése kapcsán a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény és annak végrehajtási rendeletének szabályait kell alkalmazni akként, hogy látogatói jogosultságok kapcsán az ingatlanban működő közgyűjtemény a tulajdonszerzést követően az állami és önkormányzati fenntartású közgyűjteménnyel esik egy tekintet alá.

A kérelmet benyújtók köre:

a) magyar állampolgársággal rendelkező természetes személyek,

b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény szerinti EGT-állampolgársággal rendelkező, vagy a szomszédos államokban élő magyarokról szóló 2001. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Szátv.) 1. § (1) bekezdésében meghatározott természetes személyek, vagy

c) az Nvtv. 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti átlátható szervezetnek minősülő jogi személyek.

A kérelmezőre vonatkozó kizáró okok:

Nem nyújthat be kérelmet az a személy, aki

a) csőd- vagy felszámolási eljárás, végelszámolás, önkormányzati adósságrendezési eljárás alatt áll;

b) tevékenységét felfüggesztette vagy akinek tevékenységét felfüggesztették;

c) az adózás rendjéről szóló törvény szerinti, hatvan napnál régebben lejárt esedékességű köztartozással rendelkezik;

d) aki büntetett előéletű;

e) gazdálkodó szervezetben vagy gazdasági társaságban vezető tisztség betöltését kizáró foglalkozástól eltiltás hatálya alatt áll, illetve akinek tevékenységét a jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedésekről szóló 2001. évi CIV. törvény 5. § (2) bekezdése alapján a bíróság jogerős ítéletében korlátozta.

A kérelem benyújtásának határideje:

A felhívás közzétételét követő hatvan napon belül.

A kérelem benyújtásának módja:

- postai úton, a kérelemnek az ÉKM címére történő megküldésével (1358 Budapest, Pf. 14.), vagy

- elektronikus úton az info@ekm.gov.hu e-mail címen keresztül.

A kérelemhez kötelezően csatolandó mellékletek, igazolások:

a) a kérelmező azonosító adatai, amelyek

aa) természetes személy kérelmező esetén a személyazonosító adatai, lakcíme, állampolgársága, a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény hatálya alá tartozó természetes személyek esetében az érintett személyi azonosítója, adóazonosító jele,

ab) jogi személy esetében a megnevezése, székhelye, adószáma, a cégjegyzékbe bejegyzett jogi személy esetében a cégjegyzékszám, a statisztikáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezet esetében a statisztikai azonosítója, törvényes képviselőjének neve, lakcíme,

b) jogi személy kérelmező esetén a jogi személy hatályos létesítő okirata,

c) a Szátv. 1. § (1) bekezdésében meghatározott természetes személy kérelmező esetén a Magyar igazolványa másolata,

d) a törvény 4. § (7) bekezdése szerinti dokumentációs díj megfizetésének tényét igazoló okirat,

e) annak igazolása, hogy a kérelmezőnek nincs esedékessé vált és még meg nem fizetett köztartozása, a Központi Hitelinformációs Rendszerben nyilvántartott hitelmulasztása,

f) amennyiben a kérelmező gazdálkodó szervezet, az Nvtv. 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti átlátható szervezetre vonatkozó nyilatkozata,

g) az ingatlan megnevezése, címe és helyrajzi száma,

h) az ingatlan fenntartására, állagmegőrzésére, felújítására, látogathatóságára, hasznosítására vonatkozó szakmai és üzleti terv figyelemmel a törvény 3. § (2) bekezdésében foglaltakra,

i) a kérelmező nyilatkozata, hogy az európai uniós támogatással érintett helyszín esetén a tulajdonba adásig külön megállapodás alapján biztosítja a NÖF Nonprofit Kft . számára a fenntartási kötelezettség teljesíthetőségét,

j) a törvény 6. § (1) bekezdése szerinti szerződéses feltételek előzetes elfogadására vonatkozó nyilatkozat,

k) a kérelmező azonosító adatainak és a kérelem nyilvánosságra hozatalához hozzájáruló nyilatkozat,

l) a kérelmező arról szóló nyilatkozata, hogy a kérelmet megelőző öt évben az állam vele szemben nem gyakorolta az elállás jogát,

m) a büntetlen előélet igazolására kiállított, 3 hónapnál nem régebbi hatósági erkölcsi bizonyítvány,

n) a kérelmező arról szóló nyilatkozatát, hogy vele szemben a felhívásban megjelölt kizáró okok nem állnak fenn.

A kérelem vizsgálata

A törvény 5. § (3) bekezdése alapján, ha a kérelem nem felel meg a törvény rendelkezéseinek, vagy más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, az ÉKM tizenöt napos határidő tűzésével, a hiányok megjelölése mellett egy alkalommal hiánypótlásra hívja fel a kérelmezőt.

A kérelemről való érdemi döntést a miniszter mellőzi, ha

a) nyilvánvaló, hogy a kérelem rosszhiszemű, illetve valótlan adatot vagy információt tartalmaz,

b) a kérelem ugyanazon kérelmezőtől ugyanazon ingatlanra egy éven belül érkezett és az a korábbival azonos tartalmú,

c) azt nem a törvény 4. § (6) bekezdése szerinti kérelmet benyújtani jogosult nyújtotta be,

d) a kérelmet határidőn túl nyújtották be,

e) a kérelmező a törvény 4. § (7) bekezdése szerinti díjat nem fizette meg, vagy

f) a kérelmező a felhívásban meghatározott kizáró okok hatálya alatt áll.

A kérelem érdemi elbírálása, elbírálásának szakmai szempontrendszere

A miniszter a törvény 5. § (1) bekezdése alapján a kérelem kézhezvételétől számított 90 napon belül az állam nevében indokolással ellátott tulajdonosi döntést hoz a kérelem szerinti ingatlan és állami tulajdonban álló ingóság tulajdonjogának átruházhatóságáról. A döntés ellen jogorvoslatnak helye nincs.

A miniszter megvizsgálja és mérlegeli, hogy

- a kérelmet a törvényben és a felhívásban meghatározott feltételeknek megfelelően nyújtották-e be,

- a szakmai és üzleti terv alapján a tulajdonba adással elérhető-e az ingatlan fenntartható fejlesztése, védelme és a nemzet közös örökségét képező természeti erőforrásoknak a jövő nemzedékek számára való megőrzése, valamint az örökségvédelmi követelményeknek megfelelően a kulturális értékek védelme,

- a tulajdon átruházása, az ingatlan és az ingóságok nemzeti vagyonban való megtartásával és hasznosításával összemérhető, a törvény 1. § (1) bekezdésében meghatározott közérdeket szolgál-e.

A kérelem elbírálásánál előnyt élvez az a kérelmező, amely részére az Nvtv. 14/A. § (2) bekezdése alapján a nemzeti vagyon tulajdonjoga ingyenesen átruházható, így az önkormányzatok, az egyházak, illetve a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok.

A miniszter a tulajdonba adásra irányuló kérelmet az európai uniós támogatással érintett ingatlan és állami tulajdonban álló ingóság esetében a támogatásból eredő kötelezettségek teljesíthetőségére figyelemmel bírálja el.

Ugyanazon ingatlanra és állami tulajdonban álló ingóságra benyújtott több kérelem esetén a miniszter a kulturális örökségvédelmi és természetvédelmi szempontból előnyösebb, valamint az adott ingatlannal kapcsolatos történelmi, kultúrtörténeti hagyományokat leginkább megőrző szakmai tervet tartalmazó kérelmet benyújtó kérelmező javára hoz döntést, a többi kérelmet elutasítja.

A kérelmezők döntést követő kiértesítése:

A miniszter döntéséről az ÉKM Építészeti Államtitkár Titkársága elektronikus vagy postai úton értesítési a kérelmezőt. A kérelem és a miniszternek a kérelmet támogató döntése nyilvános. A miniszter gondoskodik a döntés meghozatalát követő hatvan napon belül a kérelemnek és a döntésnek az ÉKM honlapján való közzétételéről.

Az ingatlan tulajdonjogának a tulajdonváltozás ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésére alkalmas átruházására, valamint a miniszter döntése szerinti állami tulajdonban álló ingóság átruházására vonatkozó szerződést az állam nevében az MNV Zrt. köti meg a miniszter döntése szerinti kérelmezővel. Európai uniós támogatási jogviszonyból eredő kötelezettséggel érintett ingatlan tulajdonba adására vonatkozó miniszteri döntés alapján megkötött szerződés a fenntartási időszak lejártát követően lép hatályba. A fenntartási időszak lejártáig hátralévő időre az MNV Zrt. a szerződés tárgyát képező ingatlanra és állami tulajdonban álló ingóságokra a tulajdonszerzővel vagyonkezelési szerződést köt.

Védett kulturális javak nem adhatók tulajdonba, azok tekintetében az MNV. Zrt. vagyonkezelési szerződést köt az ingatlan átruházásáról szóló szerződés megkötésével egyidejűleg.

Európai uniós támogatással érintett helyszínek esetén a tulajdonba adásig az új vagyonkezelő külön megállapodás alapján biztosítja a NÖF Nonprofit Kft. számára a fenntartási kötelezettség teljesíthetőségét.

A felhívás részletes tartalmával, a szerződéskötéssel, a tulajdonszerzőt, illetve vagyonkezelőt megillető jogokkal és terhelő kötelezettségekkel kapcsolatos szabályokat a törvény és a részletes dokumentáció állapítja meg.

A miniszter fenntartja a jogot, hogy a beérkezett kérelmekre tekintettel a felhívást eredménytelennek nyilvánítsa.

Budapest, 2024. augusztus 30.

Lázár János 

A hőség miatt rövidül a kamionstop

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása 2024. augusztus 31-én szombaton 15 órától szeptember 1-jén vasárnap 22 óráig lett volna érvényben, azonban a kamionstopot a kiemelkedően magas hőmérséklet miatt az éjszakai időszakban szombat 22 óra és vasárnap reggel 6 óra között felfüggesztik.

A felforrósodott vezetőfülkében várakozás nemcsak egészségtelen, a továbbindulás után jelentősen leronthatná a hivatásos sofőrök koncentrációs képességét is. A hétvégi forgalomkorlátozás feloldását a szállított áruk minőségének megőrzése, az árukárok megelőzése, a termékek mielőbbi célba juttatása is indokolja.

Budapest, 2024. 08.30.

A hőség miatt rövidül a kamionstop

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása 2024. augusztus 17-én szombaton 15 órától augusztus 18-án vasárnap 22 óráig, továbbá augusztus 19-én hétfőn 22 órától augusztus 20-án kedden 22 óráig lett volna érvényben, azonban a kamionstopot a kiemelkedően magas hőmérséklet miatt az éjszakai időszakokban szombat 22 óra és vasárnap reggel 6 óra között, valamint hétfő 22 óra és kedd reggel 6 óra között felfüggesztik.

A felforrósodott vezetőfülkében várakozás nemcsak egészségtelen, a továbbindulás után jelentősen leronthatná a hivatásos sofőrök koncentrációs képességét is. A hétvégi forgalomkorlátozás feloldását a szállított áruk minőségének megőrzése, az árukárok megelőzése, a termékek mielőbbi célba juttatása is indokolja.

Budapest, 2024. 08. 17.

JELENTŐS SZIGORÍTÁSOK A BALATONI VÍZPARTI TERVBEN – KEZDŐDIK A SZAKMAI EGYEZTETÉS

A Balaton egyik legfontosabb természeti örökségünk, amelyet kötelességünk megvédeni. Az Építési és Közlekedési Minisztérium Építészeti Államtitkársága által összeállított új építésügyi keretrendszer alapján – összhangban tavaly év végén elfogadott, a magyar építészetről szóló törvénnyel – a korábbinál nagyobb területen lesz tilos a beépítés, emellett az új szabályozás megvédi a strandokat és a zöldterületeket és természetes partszakaszok kijelölésével elősegíti a természetes és természetközeli növényzettel borított területek ökológiai állapotának fenntartását. Az Államtitkárság augusztus 31-ig várja a tervezettel kapcsolatos véleményeket, az önkormányzatoktól, a szakmai és civil szervezetektől a vizpartiterv@ekm.gov.hu email címen.

Augusztus a Balaton hónapja, ezért augusztus 1-jén kezdi meg az ÉKM a vízpart-rehabilitációs tanulmánytervek felülvizsgálatát célzó, a Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről szóló kormányrendelet-tervezet, illetve a mellékletét képező Vízparti Terv előzetes szakmai egyeztetését. A véleményezésre egy hónap áll rendelkezésre Az előterjesztő Építési és Közlekedési Minisztérium az észrevételeket a vizpartiterv@ekm.gov.hu címen fogadja.

A Vízparti Terv tervezete ITT érhető el.

Az új kormányrendelet-tervezet (BATÉK) célja, hogy megújítsa a Balaton vízparti területeire vonatkozó építésügyi keretszabályozást, megteremtse a területrendezési terv – Vízparti Terv – településrendezési terv – építési előírások világos és átlátható rendszerét, visszaszorítsa a vízparti területek beépítését, elősegítse a természetes és természetközeli állapotú területek hatékonyabb védelmét, megakadályozza az ökológiai degradációt, erősítse és ösztönözze a vízparti területek közcélú használatát, valamint a táji adottságok megőrzését, továbbá megteremtse a vízszintszabályozáshoz alkalmazkodó új területhasználat jogszabályi feltételeit. Mindez összhangban van a tavaly év végén elfogadott, a magyar építészetről szóló törvénnyel, ami szintén jelentős lépéseket tett a balatoni környezet megőrzése érdekében.

Az elmúlt évtizedekben jelentős anomáliát okozott a Balaton körüli építkezések és a természetes környezet eltűnésének problémája. Mindez azért is történhetett, mert a szabályozás elavult volt. Ezt a szabályozást korszerűsítjük most, ennek a folyamatnak az első lépése az új építészeti törvény volt, most pedig elkészült a Vízparti Terv, ami a mára meghaladott, közel 20 éves vízpart-rehabilitációs tanulmányterveket vizsgálja felül. A változtatást a társadalmi-gazdasági igények változása (a járvány hatásaként felújítási és apartmanház-építési láz, új üdülő- és lakóterületek kijelölésének igénye, kempingek megszűnése, nagyhajós kikötők építésére irányuló fejlesztési szándék, halászati helyett horgászati igények előtérbe kerülése), a terület- és településrendezési szabályozás változása, a szabályozási vízszint módosítása, továbbá természeti változások (nádasok mennyiségének és minőségének csökkenése) tették sürgetővé és szükségszerűvé.

Már a Vízparti Terv jelen tervezete is széles körű ágazati és önkormányzati egyeztetésen alapul. A Vízparti Terv szakmai megalapozottságát a természetvédelmi, vízügyi, illetve hajózási államigazgatási szervek bevonásával megvalósult kiterjedt ágazati konzultációk biztosítják.

A Vízparti Terv számos szigorítást tartalmaz, célja, hogy ne csak egy egyszerű szabályozás, hanem Balaton védő terv legyen, ami segít megőrizni a Balaton egyedi, különleges természeti, épített és kulturális környezetét.

A Vízparti Terv szigorításai közül az alábbiakat érdemes kiemelni:

· A Vízparti Terv területi hatályának kiterjesztésével a szabályozás még nagyobb parti területet véd a beépítés (új beépítésre szánt területek, új lakó- illetve gazdasági területek kijelölése, továbbá a beépítési paraméterek növelése) ellen.

· A kikötői helyszínek Vízparti Tervben történő rögzítése ellehetetleníti a nemkívánatos fejlesztéseket: kikötő csak ott létesíthető, ahol a Vízparti Terv ezt jelöli.

· A Vízparti Terv védi a zöldterületeket és strandokat: a Vízparti Tervben jelölt zöldterület főszabályként egyáltalán nem, a strand pedig kizárólag zöldterület övezetbe sorolható át. A közhasználatú balatoni strandok magántulajdonosok részére nem idegeníthetőek el.

· A beépítetlenül megőrzendő parti területsáv védi a közvetlen vízpartot a beépítés (épület, úszómedence, illetve egyéb, a helyi építési szabályzat által tiltott építmény elhelyezése) ellen.

· A Vízparti Terv természetes partszakaszok kijelölésével segíti elő a természetes és természetközeli növényzettel borított területek ökológiai állapotának fenntartását, rehabilitációját, illetve védi a szárazulati nádasokat.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium Építészeti Államtitkársága várja az észrevételeit!

Felfüggesztik a kamionstopot

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása 2024. július 13-án szombaton 15 órától július 14-én vasárnap 22 óráig lett volna érvényben, azonban a kamionstopot a kiemelkedően magas hőmérséklet miatt az éjszakai időszakban szombat 22 óra és vasárnap reggel 6 óra között felfüggesztik.

A felforrósodott vezetőfülkében várakozás nemcsak egészségtelen, a továbbindulás után jelentősen leronthatná a hivatásos sofőrök koncentrációs képességét is. A hétvégi forgalomkorlátozás feloldását a szállított áruk minőségének megőrzése, az árukárok megelőzése, a termékek mielőbbi célba juttatása is indokolja.

Budapest, 2024. július 11. 

Felfüggesztik a kamionstopot június 22-én 22 óra és június 23-án reggel 6 óra között

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása 2024. június 22-én szombaton 22 órától június 23-án vasárnap 22 óráig lett volna érvényben, azonban a kamionstopot a szombat éjfélig elrendelt harmadfokú hőségriasztás miatt az éjszakai időszakban szombat 22 óra és vasárnap reggel 6 óra között felfüggesztik.

A felforrósodott vezetőfülkében várakozás nemcsak egészségtelen, a továbbindulás után jelentősen leronthatná a hivatásos sofőrök koncentrációs képességét is. A hétvégi forgalomkorlátozás feloldását a szállított áruk minőségének megőrzése, az árukárok megelőzése, a termékek mielőbbi célba juttatása is indokolja.

Időszakosan felfüggesztik a kamionstopot a pünkösdi hosszú hétvégén

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a pünkösdi hétvégén összefüggően 48 órán át lenne érvényben. A kamionstopot azonban az éjszakai időszakokban 22 óra és másnap reggel 6 óra között az áruellátás zavartalansága érdekében részlegesen felfüggesztik. A korlátozásban érintett járművek így csak rövidebb ideig nem közlekedhetnek a hazai utakon.

Az ünnepekre tekintettel a kamionstop főszabály szerint május 18-án, szombaton 22 órától május 20-án, hétfőn 22 óráig lenne érvényben. A hatályos rendelkezések alapján a közlekedésért felelős miniszter a környezetvédelemért felelős miniszter egyetértésével indokolt esetben átmenetileg felfüggesztheti a korlátozást.

A kamionstopot szakmai kezdeményezésre az éjszakai időszakokban 22 óra és másnap reggel 6 óra között, 8 órás időtartamokban felfüggesztik, így az ünnepi kamionstop a következők szerint alakul:

- május 19-én, vasárnap 6 órától 22 óráig, és

- május 20-án, hétfőn 6 órától 22 óráig.

A szakmai szervezetek kezdeményezésén alapuló intézkedés lehetővé teszi, hogy a hazai vállalkozások hatékonyan tudják kiszolgálni a hosszú hétvége miatt megnövekedett áruigényeket.

Budapest, 2024. május 9. 

Felfüggesztik a kamionstopot a május elseje előtti éjszakára

A nehéz tehergépjárművek forgalomkorlátozása főszabály szerint április 30-án, kedden 22 órától május 1-jén, szerdán 22 óráig lenne érvényben.

A hatályos rendelkezések alapján a közlekedésért felelős miniszter a környezetvédelemért felelős miniszter egyetértésével indokolt esetben átmenetileg felfüggesztheti a korlátozást.

Szakmai kezdeményezésre a korlátozást az éjszakai időszakban 22 óra és másnap reggel 6 óra között, 8 órás időtartamban felfüggesztik, így az május 1-jén 6 órától 22 óráig lesz érvényben.

Az intézkedés lehetővé teszi, hogy a hazai vállalkozások még rugalmasabban szervezhessék meg fuvarozási feladataikat.

Budapest, 2024. április 25. 

 

A NEHÉZ TEHERGÉPJÁRMŰVEK FORGALOMKORLÁTOZÁSA A HÚSVÉTI HÉTVÉGÉN

A nehéz tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne érvényben. A kamionstopot azonban az éjszakai időszakokban 22 óra és másnap reggel 6 óra között az áruellátás zavartalansága érdekében részlegesen felfüggesztik. A korlátozásban érintett járművek így csak rövidebb ideig nem közlekedhetnek a hazai utakon.

Az ünnepekre tekintettel a kamionstop főszabály szerint március 28. (csütörtök) 22 órától – március 29. (péntek) 22 óráig, továbbá március 30. (szombat) 22 órától – április 1. (hétfő) 22 óráig lenne érvényben.

A hatályos rendelkezések alapján a közlekedésért felelős miniszter a környezetvédelemért felelős miniszter egyetértésével indokolt esetben átmenetileg felfüggesztheti a korlátozást.

A kamionstopot szakmai kezdeményezésre az éjszakai időszakokban 22 óra és másnap reggel 6 óra között, 8 órás időtartamokban felfüggesztik, így az ünnepi kamionstop a következők szerint alakul:

- március 29-én, pénteken 6 órától 22 óráig,

- március 31-én, vasárnap 6 órától 22 óráig,

- április 1-jén, hétfőn 6 órától 22 óráig.

Az érintett járművek április 1-jén 22 órától a megszokott rend szerint közlekedhetnek.

A szakmai szervezetek kezdeményezésén alapuló intézkedés lehetővé teszi, hogy a hazai vállalkozások hatékonyan tudják kiszolgálni a hosszú hétvégék miatt megnövekedett áruigényeket.