Környezetügy
Alapinformációk
Alapinformációk
Európai Környezetvédelmi Ügynökség szakértői hálózata
Integrált szennyezés-megelőzés és csökkentés (IPPC)
Környezetvédelmi hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár, mint környezetvédelmi hatóság
Hirdetmények:
- Hirdetmény a KHFF/100-31/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.07.02.)
- Hirdetmény a KHFF/622-34/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.01.)
- Hirdetmény a KHFF-622-35-2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.01.)
- Hirdetmény a KHFF/9065-16/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.05.)
- Hirdetmény a KHFF/1060-38/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.06.)
- Hirdetmény a KHFF/1060-37/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.06.)
- Hirdetmény a KHFF/1060-39/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.06.)
- Hirdetmény a KHFF/9219-4/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.14)
- Hirdetmény a KHFF/8997-15/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.08.25)
- Hirdetmény a KHFF/711-28/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.09.04.)
- Közlemény a KHFF/711-29/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.09.04.)
- Közlemény a KHFF/9064-15/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.10.07.)
- Hirdetmény a KHFF/9064-16/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.10.07.)
- Hirdetmény a KHFF/9880-2/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.10.07.)
- Hirdetmény a KHFF/9883-3/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.10.07.)
- Hirdetmény a KHFF/9884-2/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.10.07.)
- Hirdetmény a KHFF/9885-2/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.10.07.)
- Hirdetmény a KHFF/12122-7/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.11.05.)
- Hirdetmény a KHFF/10787-8/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.11.05.)
- Hirdetmény a KHFF/10789-8/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.11.05.)
- Hirdetmény a KHFF/8366-37/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.11.07.)
- Hirdetmény a KHFF/12962-8/2025-EM iktatószámú döntés tárgyában (2025.11.14.)
Levegőminőségi tervek
2025. folyamán felülvizsgálatra került tervek:
2024. folyamán felülvizsgálatra került tervek:
2022-2023 folyamán felülvizsgálatra került tervek:
2019-2021 folyamán felülvizsgálatra került tervek:
A tervek régebbi változatai, valamint további levegőminőségi tervek elérhetőek az alábbi weboldalon:
Nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárások
A szlovákiai „Vlčie Hrdlo Kikötő Park” beruházás
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A Projekt talajvízáramlásra gyakorolt hatásai
A tervezett kikötő és a létesítmények áttekintése 1. rész
A tervezett kikötő és a létesítmények áttekintése 2. rész
A tervezett tevékenység térképe
Nikitsch III Szélerőműpark létesítése
Tájékoztató a nyilvánosság rézsére
A határokon átnyúló hatások összefoglalása
Cernavodai atomerőmű 1. blokkjának korszerűsítése és a köztes üzemanyag-tároló bővítése MACSTOR 400 modulokkal
Tájékoztató a nyilvánosság részére
Környezeti hatástanulmány (EN)
Olkiluoto 1 és Olkiluoto 2 atomerőművek üzemidejének meghosszabbítása
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A környezeti hatástanulmány összefoglalójának magyar nyelvű változata (1. rész)
A környezeti hatástanulmány összefoglalójának magyar nyelvű változata (2. rész)
A környezeti hatástanulmány összefoglalójának magyar nyelvű változata (3. rész)
„Mass Mintia (marosnémeti) kombinált ciklusú gázturbinás erőmű létesítése” beruházás
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A környezeti hatástanulmány összefoglalójának magyar nyelvű változata
A környezeti hatástanulmány összefoglalójának angol nyelvű változata
A szlovákiai „Čierna nad Tisou Szennyvíztisztító rekonstrukciója” beruházás
Tájékoztató a nyilvánosság részére
Szennyvíztisztító üzem területe
A belgiumi Doel 4 és Tihange 3 atomerőművek leállításának elhalasztása beruházás
Tájékoztató a nyilvánosság részére
Szlovákiai Tornai Cementgyár modernizációja beruházás
Tájékoztató a nyilvánosság részére
EIA Report_Non Technical Summary_SK
Lengyelországba tervezett új atomerőmű beruházás nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárása.
Tájékoztató a nyilvánosság részére
Cernavodai Atomerőmű U1-es blokkjának felújítása és a kiégett fűtőelemek száraz köztes tárolójának bővítése MACSTOR - 400 modulokkal - környezeti hatásvizsgálati eljárás, előzetes vizsgálati szakasz
Tájékoztató a nyilvánosság részére
Krško Atomerőmű üzemidő hosszabbítás (2023-2043) - környezeti hatásvizsgálati eljárás
Tájékoztató a nyilvánosság részére
Romániai árvízvédelmi beruházás - környezeti hatásvizsgálati eljárás
Tájékoztató a nyilvánosság részére_2021.10.14.
Romániai árvízvédemi beruházás - környezeti hatástanulmány
Romániai árvízvédelmi beruházás - VKI vizsgálat
Átdolgozott monitoring rendszer
Romániai Szatmárnémeti – Óvár összekötő út - környezeti hatásvizsgálati eljárásának előzetes vizsgálati szakasza
Tájékoztató a nyilvánosság részére_2021.10.14.
Új nukleáris forrás a Dukovany telephelyen - övezetkijelölési eljárás
Új nukleáris forrás a Dukovany telephelyen - tájékoztató az övezetkijelölési eljárásokról
1_46969-2021_Oznámení_zahájení_územního_řízení
1_Announcement_Connecting NNS EDU_EN
2_Announcement_Combination_NNS EDU_EN
2_signed_52079-2021_Oznámení_zahájení_územního_řízení
Rozhodnuti-o-rozkladu_spolecne_hu_MPO 232622025
Szlovéniai Krško Atomerőmű üzemidő hosszabbítás
Krško Atomerőmű üzemidő hosszabbítás_Espoo értesítés
Krško Atomerőmű üzemidő hosszabbítás_projekt dokumentáció
Life Time Extension of Krsko_EN
Life Time Extension of Krsko_SI
Tájékoztató a nyilvánosság számára
Khmelnickiji Atomerőmű 3-4-es blokkok építése
Tájékoztató a nyilvánosság részére_2020.05.27.
Khmelnicki Atomerőmű_KHV dokumentáció_HU
Khmelnicki NPP_EIA documentation_EN
Pécska sertéstelep – előzetes vizsgálati dokumentáció
Tájékoztató a nyilvánosság részére_2021.02.08..doc
Pécska sertéstelep - előzetes vizsgálati dokumentáció.pdf
Pécska sertéstelep - légköri kibocsátás.pdf
Annex 1 Diszperziós térképek VR ROM_HU.pdf
Melléklet - Számítási lap.xlsx
A szlovákiai Párkányba tervezett hulladékhasznosító mű (Green Park Sturovo) nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárása
Tájékoztató a nyilvánosság részére_2021. február.doc
19816 Obsah sprava1 (final preklad SCS).docx
19816 Priloha 2 (final preklad SCS).docx
19816 Priloha 7 (final preklad SCS).pdf
19816 Príloha č. 4 EN (final preklad SCS).docx
19816 Príloha č. 5 a EN (final preklad SCS).docx
19816 Príloha č. 5 c (final preklad SCS).docx
19816 Príloha č. 8 (final preklad SCS).docx
19816 Priloha č.5b (final preklad SCS).docx
19816 Priloha č.6 (final preklad SCS).docx
19816 Priloha č.9 (final preklad SCS).doc
19816 Sprava Green park Štúrovo final1 (final preklad SCS).pdf
19816 Titl. list (final preklad SCS).docx
Paks I. további üzemidő-hosszabbítás
Tájékoztató az előzetes konzultációs szakaszról
Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR)
Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat
Országos Levegőterhelés-csökkentési Program
PM10 Csökkentési Program
Stratégiai környezeti vizsgálati ügyek
„Szerbia ásványanyag és földtani erőforrások stratégája 2025-2040 (kitekintéssel 2050-ig) (2025)”
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A stratégia magyar nyelvű munkaváltozata
A stratégia angol nyelvű munkaváltozata
A stratégia szerb nyelvű munkaváltozata
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (magyar)
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (angol)
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (szerb)
A nemzetközi értesítéshez javasolt formanyomtatvány (magyar)
A nemzetközi értesítéshez javasolt formanyomtatvány (angol)
A nemzetközi értesítéshez javasolt formanyomtatvány (szerb)
Románia NEKT 2025-2030 (2025)
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A NEKT magyar nyelvű változata
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (magyar)
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (angol)
NEKT 2025-2030 dokumentum Natura 2000 hatástanulmány (magyar)
NEKT 2025-2030 dokumentum Natura 2000 hatástanulmány (angol)
Szerbia 2040-ig vonatkozó energiaágazat-fejlesztési stratégiája (2024)
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A szerb energiaágazat-fejlesztési stratégia munkaváltozatának magyar nyelvű változata
A szerb energiaágazat-fejlesztési stratégia munkaváltozatának angol nyelvű változata
A szerb energiaágazat-fejlesztési stratégia munkaváltozatának szerb nyelvű változata
A környezeti értékelés magyar nyelvű változata
A környezeti értékelés angol nyelvű változata
A környezeti értékelés szerb nyelvű változata
Az értesítés hivatalos formanyomtatványa magyar nyelven
Az értesítés hivatalos formanyomtatványa angol nyelven
Ausztria NEKT 2021-2030 (2024)
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A NEKT magyar nyelvű változata
A környezeti értékelés magyar nyelvű változata
A környezeti értékelés angol nyelvű változata
A környezeti értékelés német nyelvű változata
Ukrajna Duna Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv (2024)
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A Terv magyar nyelvű változata
Környezeti értékelés magyar nyelvű változata
Kapcsolódó melléklet 1 (magyar)
Kapcsolódó melléklet 2 (magyar)
Kapcsolódó melléklet 3 (magyar)
Kapcsolódó melléklet 1 (angol)
Kapcsolódó melléklet 2 (angol)
Kapcsolódó melléklet 3 (angol)
Kapcsolódó térkép melléklet (magyar)
Kapcsolódó térkép melléklet (ukrán)
Szerbia NEKT (2023)
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A NEKT magyar nyelvű változata
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (magyar)
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója (angol)
Tájékoztató összefoglaló (magyar)
Tájékoztató összefoglaló (angol)
Ausztria – Integrált Hálózati Infrastruktúra Terv (2023)
Tájékoztató a nyilvánosság részére
A terv magyar nyelvű változata
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója, magyar nyelvű változat
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója, angol nyelvű változat
A környezeti értékelés mellékleteinek magyar nyelvű változata (1)
A környezeti értékelés mellékleteinek magyar nyelvű változata (2)
A környezeti értékelés mellékleteinek angol nyelvű változata (1)
A környezeti értékelés mellékleteinek angol nyelvű változata (2)
Horvátország (HR) vízgazdálkodási programja (2023)
Tájékoztató a nyilvánosság számára
A vízgazdálkodási program magyar nyelvű változata
A vízgazdálkodási program angol nyelvű változata
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója magyar nyelvű változat
A környezeti értékelés közérthető összefoglalója angol nyelvű változat
Komarno (SK) Kikötőfejlesztési Főterv (2022)
NYILVÁNOS FÓRUM SZLOVÁKIÁBAN - KOMÁRNÓI (SK) KIKÖTŐFEJLESZTÉSI FŐTERV
Sajtóhír (SK) - Zverenenie na úradnej tabuli dotknutej obce
Komarno - tervdokumentáció (SK)
Komarno - tervdokumentáció - mellékletjegyzék (SK)
Komarno tervdokumentáció - A - jelenlegi helyzet (SK)
A.2_prehledna_situacia-Zakres_do_ortofotomapy
A.5_katastralna_mapa_plochy_vlastnik
A.6_katastralna_mapa_plochy_najem
A.7.a_situac_plan_vlecka_zapadny
A.7.b_situac_plan_vlecka_vychod
Komarno tervdokumentáció - B - tervezett (SK)
B.2.1_prehledna_situacia-Variant_1a
B.2.2_prehledna_situacia-Variant_1b
B.2.3_prehledna_situacia-Variant_2
B.2.4_prehledna_situacia-Variant_3a
B.2.5_prehledna_situacia-Variant_3b
B.2.6_prehledna_situacia-Variant_4
B.2.7_prehledna_situacia-Variant_5
B.3.1_katastralna_mapa-Variant_1a
B.3.2_katastralna_mapa-Variant_1b
B.3.3_katastralna_mapa-Variant_2
B.3.4_katastralna_mapa-Variant_3a
B.3.5_katastralna_mapa-Variant_3b
B.3.6_katastralna_mapa-Variant_4
B.3.7_katastralna_mapa-Variant_5
Stratégiai zajtérképek
Stratégiai zajtérképek
Mi a stratégiai zajtérkép?
Környezetünkben számos zajforrás működik, ami zavarja mindennapi tevékenységünket, nyugodt pihenésünket. Ezek egy része csak átmenetileg és néhány embernek okoz kellemetlenséget, más részük azonban tartósan és nagy területen terheli a környezetet. Az utóbbi csoportba elsősorban a közlekedési létesítmények és a jelentősebb ipari üzemek tartoznak bele. Útjaink, vasútjaink, repülőtereink zajcsökkentése azonban nem könnyű feladat, mivel bonyolult forgalmi rendszer és kialakult településstruktúra mellett kell megoldásokat keresni. A nagyobb városok vagy agglomerációk zajcsökkentése éppen ezért, a település egészére kiterjedő gondos tervezést, intézkedési terv-készítést igényel. Országos program szükséges a nagy forgalmú közlekedési létesítmények zajának csökkentése érdekében is.
Megalapozott intézkedési tervek csak a zajterhelés és a zajterheléssel érintett lakosság mértékének ismeretében készíthetők. Ehhez nyújtanak segítséget a stratégiai zajtérképek.
Jogszabályi háttér
Az EU 2002-ben fogadta el azt az irányelvét, ami stratégiai zajtérképek és ezeken alapuló zajvédelmi intézkedési tervek készítését írja elő:
· a nagyvárosi agglomerációkra (100 000 fő lélekszám fölött),
· a nagy forgalmú vasutakra (30 000 jármű/év forgalom fölött),
· a nagy forgalmú közutakra (3 000 000 jármű/év forgalom fölött) és
· a nagy forgalmú repülőterekre (50 000 repülési művelet/év forgalom fölött).
Az irányelvet Magyarország 2004-ben vette át az alábbi két rendelet megalkotásával:
· 280/2004.(X.20.) Kormány rendelet a környezeti zaj kezeléséről és értékeléséről,
„A zajtérképeket 2018. december 31-től a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti közös zajértékelési módszerek meghatározásáról szóló 2015/996 bizottsági irányelv, valamint a a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének a tudományos és műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás céljából, a közös zajértékelési módszerek tekintetében történő módosításáról szóló 2021/1226 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelv szerint kell elkészíteni (a 2002/49/EK irányelv egységes szerkezetben itt érhető el.)”
Hogyan készülnek a zajtérképek?
A zajtérképek a zajforrások és a zajterjedés modellezésén alapulnak. Mérést egyedül az ipari létesítmények esetén végeznek, azonban a lakott területeket érő zajterhelés mértékét ebben az esetben is számítással állapítják meg. A stratégiai zajtérképek alapvető célja olyan állapotfelmérés készítése, amely alapot adhat a legjelentősebb zajforrás-csoportok kezelésére vonatkozó intézkedési tervek készítésére, stratégiai jellegű döntések megalapozására, ezért mind a terjedést befolyásoló tényezők, mind pedig a forgalmi adatok az adott területre jellemző éves átlagos értékek.
A zajtérképek alapjaként olyan digitális térképek szolgálnak, amelyek ábrázolják a zajforrásokat (közutak, vasutak, repülőterek, ipari létesítmények), a hangterjedés útjában álló akadályokat (pl.: zajvédő falak, töltések, magasabb építmények) és a zajtól védendő épületeket (pl.: lakóépületek, egészségügyi intézetek, oktatási intézetek). A zajforrásokhoz azok jellegétől függően hozzá kell rendelni a forgalmi adatokat vagy a zajmérési eredményeket, továbbá egyéb a terjedést és zajkeltést befolyásoló jellemzőket, a zajtól védendő épületekhez pedig hozzá kell társítani az érintettek számát. Mindezeknek az adatoknak a felhasználásával az erre a célra készített számítógépes programok elkészítik az adott terület stratégiai zajtérképét.
A zajhelyzet értékelésére felhasznált mutatók: Lden és Léjjel.
A stratégiai zajtérképeken a zajhelyzetet kétféle zajmutatóval kell ábrázolni.
Az Lden egy olyan „átlagos” zajszint, ami egy nap teljes 24 órájának jellemzésére szolgál. Az átlagképzéskor az esti és éjszakai időszakban fellépő zajok (5 ill. 10 dB-lel) nagyobb súlyt kapnak.
Az Léjjel az éjszakai (22:00 és 6:00 óra közötti) időszak átlagos zajszintje.
Zajterhelés – konfliktus – érintettség
A zajtérképek egy része, az ún. „zajterhelési térképek” az egyes térképi pontokban észlelhető zaj mértékét ábrázolják.
Azokra a területekre, amelyre elkészült a zajterhelési térkép, konfliktustérképet is kell készíteni. Ez a térkép azt mutatja, hogy a zajterhelés az egyes pontokban mennyivel magasabb, mint a stratégiai küszöbérték. Az előbb említett küszöbérték alatt nem határértéket, csupán elérendő célértékeket kell érteni. A konfliktus térkép világít rá arra, hogy mely területeken lehet kritikus a zajhelyzet, hol kell az intézkedési tervben foglalkozni a meglévő kedvezőtlen zajhelyzet részletesebb vizsgálatával.
Az érintettség azt fejezi ki, hogy egy adott zajszint hány embert érint.
Forrástípusonként (ipari létesítmények, közutak, vasutak és repülőterek) külön készül zajterhelési zajtérkép az éjszakai és az egész napra jellemző állapotra és ugyancsak forrástípusonként külön készül konfliktus térkép az éjszakai és a teljes nappali időszak jellemzésére. A nagyvárosi agglomerációkra tehát (ha a területükön mind a négy forrástípus fellelhető) összesen 16 db, a nagy forgalmú közlekedési zajtérképekre pedig 4 db különböző zajtérkép készül.
Még néhány fontos tudnivaló
A zajtérképek alapján olyan információkat nyerhetünk környezetünkről, amelyek segítéségével az egyes területek zajvédelmi helyzete reálisan összehasonlítható. A zajtérkép egy adott pontjának értékelésekor azonban figyelembe kell venni, hogy a számítás éves átlagos adatokból indul ki és bizonyos egyszerűsítéseket tartalmaz. A zajtérképek eredményei méréssel nem ellenőrizhetők vissza.
A környezetvédelmi jogszabályok között találunk olyat, amelyik az ipari és a közlekedési létesítményektől származó zajra „zajterhelési határértéket” állapít meg. A stratégiai zajtérképek eredményei az eltérő zajmutatók (Lden és Léjjel helyett, LAM megítélési szint) és értékelési módszerek miatt nem vethetők össze a zajterhelési határértékkel. A határértékeknek való megfelelést a jellemző, azaz a leggyakrabban előforduló állapot figyelembevételével, műszeres vizsgálattal kell ellenőrizni.
A konfliktus térképen ábrázolt helyzetek nem járnak együtt bírság kiszabásával és a környezetvédelmi hatóság intézkedésével. A konfliktusos helyzetek kezelésére a települési önkormányzatok, vagy a közlekedéséért felelős miniszter által kijelölt szerv által készített – korábban már említett - intézkedési tervek megvalósítása szolgál.
