Átadták az idei BISEL verseny és az Év BISEL fotósa pályázat díjait

BISEL
Átadták az idei BISEL verseny és az Év BISEL fotósa pályázat díjait

Átadták az idei BISEL verseny és az Év BISEL fotósa 2025 pályázat díjait kedden Budapesten. A 2024-2025. évi versenyt Vizi életközösségek címmel hirdették meg.

"A BISEL program immár hosszú évek óta segít bennünket abban, hogy jobban megismerjük hazánk kisvízfolyásait, azok élővilágát, és tudatosabban bánjunk azokkal a természeti értékkel, amely mellett sokszor nap mint nap elmegyünk anélkül, hogy észrevennénk" - hangsúlyozta Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért és körforgásos gazdaságért felelős államtitkára a keddi díjátadón. Elmondta, hogy az idei verseny fő témája a vízi életközösségek megfigyelése volt. "A vízi ökoszisztémák nem csupán önmagukban értékesek, a bennük végbemenő változások jól tükrözik a tágabb környezeti rendszer állapotát is"- hangsúlyozta. Az államtitkár elmondta, hogy az idei versenyen 31 iskolából összesen 52 csapat vett részt 245 diákkal és 46 felkészítő tanárral. A csapatok csaknem ötven BISEL terep vízvizsgálatot végeztek, miközben sok vízi makrogerinctelen és vizes élőhelyhez kötődő állat- és növényfajt határoztak és figyeltek meg testközelből, összesen több mint 150 órát töltve a természetben. A program keretében hatodik alkalommal hirdették meg a BISEL fotópályázatát, amelyen összesen 33 pályázó 68 fotón mutatta be a vízi élővilág sokszínűségét - mondta Raisz Anikó. Kiemelte: az Energiaügyi Minisztérium számára különösen fontos, hogy a környezeti nevelés ne csupán tankönyvi fogalom, hanem "életélmény" is legyen, ezért támogatják azokat a programokat, amelyek élményszerű oktatást biztosítanak. Az országos iskola- és óvodakert fejlesztési program keretében eddig már csaknem négyszáz óvoda és iskolakert készült el, a Zöld Óvoda program pedig 1923 intézménnyel rendelkezik. Idén rekordot döntött a fenntarthatósági témahét is, amelybe 1965 iskola kapcsolódott be. "Ez is azt mutatja, hogy az iskolák és a pedagógusok nyitottak a jövő iránti felelős gondolkodásra" - fűzte hozzá. Lükőné Örsi Gabriella, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár főigazgató-helyettese kiemelte: azért a vízi életközösségeket választották a program idei témájának, mert fontos, hogy mindig összességében kell az élőhelyet megfigyelni, és az életközösségeket védeni. Elmondta azt is, hogy jövőre a verseny az invazív fajok vizsgálatára fókuszál majd. Az EM kiemelt környezeti nevelési programja a BISEL (Biotic Index at Secondary Education Level - Bioindikáció a Középiskolai Oktatásban) keretében a többfordulós országos versenyt az általános és középiskolák 7-12. évfolyamos tanulói számára hirdették meg. A verseny során a diákok 4-6 fős csapatai vizsgálták a közelükben található vízfolyások ökológiai állapotát, és értékelték a vízminőséget egyszerű módszerekkel, a vízben élő, szabad szemmel látható gerinctelen állatok (makrogerinctelenek) megfigyelésével, megszámlálásával. Miután a vízminőség változása hatással van a benne lévő élővilágra, a vízi makrogerinctelenek, mint bioindikátorok mutatják a változásokat. A BISEL vízminőség vizsgálati módszeren keresztül pedig nyomonkövethető a vizsgált vízfolyás ökológiai állapota. A 7-9. évfolyamosok között holtversenyben első helyezett lett a Szent Gotthárd Általános Iskola és Gimnázium Magyarlak-Csörötnek Általános Iskolája és az emődi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola csapata, a 10-12. évfolyamosok kategóriájában pedig a debreceni Tóth Árpád Gimnázium csapata nyert. Idén 6. alkalommal meghirdették meg Az Év BISEL Fotósa pályázatot is, amelyre diákok két csoportban, valamint felnőttek is jelentkezhettek. A 7-9. osztályosok versenyében Juhász Dávid Vizisí című fotója lett a győztes, a 10-12. évfolyamosok között Nagy Márton János Egy csepp című képét választották a legjobbnak. A felnőttek versenyében Bendzsa Tamás Szerelmes portré című fotója nyert.