E célt szolgálva a kormány megszünteti a bürokratikus akadályokat annak útjából, hogy saját döntésük szerint, önkéntesen az emberek lakhatásuk megteremtésére használhassák fel megtakarításaikat.

Abból a célból, hogy mindenki számára közérthető és egyértelmű legyen az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás egyéni döntésen alapuló lakáscélú felhasználhatósága, a Nemzetgazdasági Minisztérium az alábbi tájékoztató anyagot dolgozta ki az elmúlt időszakban, valamint a társadalmi egyeztetés során leggyakrabban felmerült kérdések vonatkozásában.

Kérdések és válaszok (GYIK) az Önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások felhasználhatóságával kapcsolatban

1. A megtakarítás felhasználásának kik lehetnek a kedvezményezettjei?

A pénztári egyéni megtakarítás felhasználásának kedvezményezettje lehet egyrészt a pénztártag maga, továbbá a pénztártag házastársa, illetve gyermeke vagy gyermekei. A megtakarítás felhasználását igazoló dokumentumon tehát a pénztártag neve helyett annak családtagjainak neve is szerepelhet.

2. Az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás lakás-, házvásárlás célú felhasználásának lehetősége vonatkozik az önerőből, vagyis hitel felvétele nélkül történő ingatlanvásárlásokra?

Igen. Az önkéntes nyugdíjpénztári tagok egyéni számlájukon felhalmozott megtakarításaikat a jogszabály módosításának értelmében felhasználhatják önerőből történő – hitelfelvétel nélküli – ingatlan vásárlására is, azaz az ingatlan vételár fennmaradó részének a kiegészítéséhez. Az adásvételi szerződés bemutatásával a felhasználás történhet elő- és utófinanszírozással. Előfinanszírozás esetén az eladó számlájára utalandó a vételár fennmaradó része, utófinanszírozásnál pedig a vevő kapja meg az igényelt összeget.

3. Az ingatlan tulajdonrész mértékének minimuma meghatározásra kerül lakásvásárlás esetén?

Nem. A jogalkotói szándék szerint nem került minimum mérték meghatározásra a tulajdonrészt illetően.

4. Telekvásárlásra felhasználható-e a magtakarított összeg?

Igen, ugyanazok a feltételek vonatkoznak rá, mint a lakás- vagy házvásárlásra.

5. Felhasználható-e a megtakarítás házépítésre, vagy bővítésre is?

Igen. A jogszabály módosításának célja az otthonteremtés támogatása, így a megtakarítás felhasználhatósága kiterjed az ingatlan építésére és bővítésére. A megtakarítás felhasználása a kifizetett összeget igazoló számlák maximum 3 alkalommal, tömbösítve történő benyújtását követően utófinanszírozással történhet.

6. Hogyan történik a megtakarítás felhasználása otthonfelújítás esetén?

Felújítás során minden esetben utólagos finanszírozás történik, tehát a pénztártag minden esetben előfinanszírozza a felújítási munkálatokat, a pénztár pedig a feltételek teljesítését követően a jogszabályban szereplő határidőig (beadást követő 60 nap) utólag kifizeti a költségeket. A pénztártag összesen három alkalommal, tömbösítve nyújthatja be a már számlával igazolható költségeinek az elszámolását.

7. Az ingatlan korszerűsítésének lehetőségei köréből kimaradt esetek felülvizsgálatra kerültek?

A korszerűsítésre, vagy felújításra vonatkozó lehetőségek felsorolása a jogszabályban kibővült, számos felhasználási lehetőség szerepel már benne. Ezek külső és belső felújítási-, korszerűsítési-, és bővítési lehetőségekre egyaránt vonatkoznak. Így például a szaniterek beszerzésétől a burkolóanyagon át az építő-alapanyagon keresztül a kerítéselemekig minden érthető alattuk. Az ezekről készült számlák összesen három alkalommal, tömbösítve nyújthatók be.

8. Hiteles energetikai tanúsítvánnyal kell igazolni a felújítás eredményét?

Nem. A jogszabály a lehetőség egyszerűbbé tétele érdekében nem ír elő ilyen feltételt a felhasználás kifizetéséhez.

9. A lakáshitel mellett a szabad felhasználású jelzáloghitelekre is fel lehet használni a megtakarítást?

A társadalmi egyeztetés keretében beérkezett észrevételekre tekintettel a megtakarításokat minden olyan hitel törlesztésére, elő- és végtörlesztésére is fel lehet majd használni, melynek lakás a fedezete, tehát a szabad felhasználású jelzáloghitelekre is. A lakáshitelek és szabad felhasználású jelzáloghitelek törlesztésére, elő- és végtörlesztésére ugyanazok a szabályok vonatkoznak (a továbbiakban összefoglalóan jelzáloghitelek). Új hitelfelvétel esetén a megtakarítás önrészként történő beszámítására viszont kizárólag a lakáshitelek esetében van lehetőség.

10. Hogyan lehet felhasználni a megtakarítást jelzáloghitel-törlesztésre?

A megtakarítás összege felhasználható rendes (havi) törlesztésre, elő- és végtörlesztésre is.

11. A jelzáloghitel havi rendes törlesztése céljából hogyan lehet felhasználni a megtakarításokat?

2025 során megvalósuló jelzáloghitel-törlesztések finanszírozására lehet felhasználni a megtakarításokat utófinanszírozással. Az igényléshez be kell nyújtani a már megtörlesztett összegeket igazoló banki számlakivonatokat, maximum 3 alkalommal tömbösített formában. Természetesen, ha valaki akarja, akkor benyújthatja az egész évi törlesztéseket igazoló számlakivonatokat, és az alapján igényelheti az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás saját bankszámlára történő átutalását.

12. A jelzáloghitel előtörlesztése vagy végtörlesztése esetén hogy működik majd a pénztárból történő kifizetés?

Előfinanszírozás esetén az elő- illetve végtörlesztést a pénztár közvetlenül utalja a hitelnyújtó bank számlájára, csökkentve ezáltal az adminisztrációt és elkerülve a megelőlegezés terhét a pénztártag számára. Ebben az esetben igazolni kell a hitelszerződésben megkövetelt feltételeknek való megfelelést az elő- vagy végtörlesztés szempontjából. Emellett az ügyfél utófinanszírozás címén is kérheti a kifizetést, ebben az esetben az ügyfél kapja meg a pénztártól az összeget, ehhez a törlesztést igazoló bankszámlakivonatra, valamint a hitelszerződés bemutatására van szükség.

13. Honnan tudhatom meg, hogy mekkora összeg áll rendelkezésemre?

A pénztárak 2024. december 31-ig első ízben, 2025. március 31-ig második alkalommal tájékoztatják ügyfeleiket a rendelkezésre álló összegről és a felhasználáshoz kapcsolódó gyakorlati tudnivalókról.

14. Az ingatlancélú munkáltatói hitel kiváltása is beleérthető a felhasználási körbe?

Igen, a társadalmi egyeztetés során beillesztésre került a lakáscélú munkáltatói kölcsönök kiváltásának lehetősége is a felhasználás lehetőségeinek körébe.

15. Felmerülhet-e a lakáscélú támogatások kombinálásának lehetősége?

Igen. Nem tartalmaz erre vonatkozó megkötést a jogszabály. Például a Csok Plusz lakáscélú hitel, ezért annak törlesztéséhez is felhasználható a megtakarítás.

16. Mi szükséges a kifizetéshez?

Önerőből történő ingatlan- vagy telekvásárlás, vagy a vételár kiegészítéséhez való felhasználás esetén az adásvételi szerződést kell benyújtani.

A kifizetéshez otthonfelújítás, bővítés, vagy építés esetén szükséges a munkálatokat vagy beszerzéseket igazoló számlák benyújtása legfeljebb három alkalommal, tömbösítve.

Jelzáloghitel rendes (havi), elő- vagy végtörlesztése, illetve munkáltatói kölcsön törlesztése esetén a hitelszerződést szükséges benyújtani. Az előfinanszírozott elő- és végtörlesztés esetén továbbá az ez irányú banki igazolást kell benyújtani. Utófinanszírozás során a jelzáloghitel aktuális törlesztésekor pedig az átutalást igazoló számlakivonatot is szükséges a pénztár felé eljuttatni, legfeljebb három alkalommal, tömbösítve.


17. A szolgáltatás mikortól vehető igénybe?

2025. január 1-jétől.

18. Milyen határidők vonatkoznak a felhasználásra?

A számlák pénztárhoz való benyújtásának végső határideje 2025. december 31-e. A pénztár kifizetésére vonatkozó határidő az előírt feltételek teljesülését követően 60 nap. Az előbbieknek megfelelően tehát az utolsó kifizetés határideje 2026. március 1-je.

19. Milyen jellegű adómentesség vonatkozik a felhasználásra?

A megtakarítás felhasznált összege szja és szocho mentes, ugyanakkor ennek szabályozása nem az önkéntes pénztári törvény hatálya alá tartozik. Az adószabályokat érintő vonatkozó változásokat a kormány beilleszti a megfelelő jogszabály módosításába.

20. Szükséges-e a felhasználást az adóbevallásban szerepeltetni?

Nem, a megtakarítás felhasználását nem szükséges az egyénnek az adóbevallásában szerepeltetnie.

21. Hány alkalommal kerülhet sor a felhasználásra?

A pénztártag legfeljebb három alkalommal, a számláit összegyűjtve, tömbösítve nyújthatja be igényét költségeinek elszámolására az egyéni számláján lévő megtakarítása, legfeljebb a 2024. szeptember 30-i egyenlegének erejéig.

22. Ki dönt a kifizetésről?

A felhasználás kifizetéséről kizárólag az adott önkéntes nyugdíjpénztár dönt a feltételek teljesülésének elbírálását követően.

23. Ki fogja a felhasználás jogszerűségét ellenőrizni?

A felhasználás jogszerűségét a pénztár ellenőrzi. A jogszabály alapján a Magyar Államkincstárnak is joga van az ellenőrzéshez, ez azonban nem feltétele a felhasználás kifizetésének.

24. Az igénybevétel összegére vonatkozóan kerül-e be felső limit a rendelkezésbe? Mekkora összeg használható fel a pénztártag számlájáról?

Jogalkotói szándék szerint nem kerül felső határ beillesztésre a felhasználás összegére vonatkozóan.

A jogszabály úgy rendelkezik, hogy legfeljebb az egyéni számla 2024. szeptember 30-i egyenlege szerinti összeg használható fel a megtakarításból. Amennyiben ennél kisebb a felhasználás időpontjában a megtakarítás összege, úgy az az összeg használható fel.

25. Amennyiben nem a teljes megtakarított összeg kerül felvételre, milyen sorrendben történik a tőke és hozam felhasználása?

Először a tőke terhére kerül elszámolásra a felhasználni tervezett összeg, majd ezt követően kerül sor a hozamra. A tőke esetében a legutoljára a számlára került összeg kerül levonásra. Ezzel biztosítható, hogy az általános tőke- és hozamkivételi szabályok ne sérüljenek.

26. Honnan tudja meg a pénztártag, hogy mekkora összeg felvételére jogosult?

Az önkéntes nyugdíjpénztárak minden pénztártag számára 2024. december 31-ig, valamint 2025. március 31-ig tájékoztatót küldenek ki az ügyfél által megjelölt kapcsolattartási módon. A tájékoztatónak tartalmaznia kell az egyén felhasználható pénztári egyenlegét (legfeljebb a 2024. szeptember 30-ig felhalmozott összeg), valamint felhívja a figyelmet a szabályokra és a gyakorlati tudnivalókra is. Az erre vonatkozó rendelkezés a társadalmi egyeztetést követően kerül be a jogszabályba.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)