Szerdáig bárki elmondhatja véleményét az új katáról

Ismét szélesebb körben lesz választható a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adója. A katások ezentúl számlázhatnak cégeknek is, és nagyobb szociális biztonságot élvezhetnek. A főállású katásoknak 100 ezer forintot kell fizetniük. A kata tervezett változásairól társadalmi egyeztetés kezdődött.
Újra széles körben lesz elérhető a kisadózók tételes adója (kata), amely így több mint 100 ezer kisvállalkozónak kínál egyszerű és kiszámítható adózási formát. Újra választhatják a katát a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és egyetemisták, akik nemcsak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhatnak majd.
A katát eddig azok választhatták, akiknek az éves bevétele nem haladta meg a 18 millió forintot. A tervezet megemeli ezt a határt: évi 22 millió forint bevételig élhetnek ezzel a lehetőséggel az egyéni vállalkozók. Ha az évi bevétel túllépi a 22 milliót, akkor az ezt meghaladó rész után 40 százalék különadót kell fizetni.
Ezentúl lehetnek fő- és mellékállású katások
A főállású katások havi tételes adója 2027-től 100 ezer forint lesz, de a kizárólag magánszemélyeknek számlázó vállalkozóknak átmenetileg jövőre csak havi 75 ezer forintot kell fizetniük. 2028-tól nekik is 100 ezer forint lesz a havi kötelezettségük. A mellékállású katásoknak havi 50 ezret kell adózniuk. A cégeknek és szervezeteknek számlázó katások bevételeit 15 százalékos adó terheli, de ebből levonható a befizetett kata. Azaz egy főállású katás vállalkozónak évi 8 millió forint bevételig csak a havi 100 ezer forintos katát kell megfizetnie.
A katások magasabb táppénzre, anyasági ellátásra és nyugdíjra számíthatnak, miután emelkedik az alapösszeg, amely alapján ezeket a juttatásokat számítják. Így a kata olyan kedvező és könnyen teljesíthető adóforma lesz, amely a korábbinál nagyobb szociális biztonságot is nyújt.
Fizetési határidők
A tételes adó teljes összegét a katára való áttérés hónapjára a következő hónap 12. napjáig kell megfizetni. A 40 százalékos különadót a következő év február 25-éig kell befizetni a 22 milliós éves bevételi értékhatárt túllépő katásoknak.
A főállású egyéni vállalkozóknak lehetőségük lesz 2027-ben még az eddigi kata-szabályok szerint dolgozniuk, de csak akkor, ha az idei év végén már katások voltak. 2028-tól már csak az új szabályok alapján lehet a tételes adót választani.
A kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójában tervezett változásokról indult és 2026. október 14-én záruló társadalmi egyeztetést itt találja.
