Pósánné Rácz Annamária az esemény keretében a digitális oktatásfejlesztés jövőjéről rendezett kerekasztal-beszélgetésen kiemelte, hogy a digitális átalakulás során a továbbtanulni vágyó hallgatók elvárásait nem lehet figyelmen kívül hagyni.
Nagy kérdés, milyen választ lehet majd adni a növekvő információdömpingre és az egyre inkább szerteágazó hallgatói mobilitásra - tette hozzá a helyettes államtitkár.
Arra a felvetésre, hogyan lehet felkészíteni a köznevelésből érkező diákokat arra, hogy a felsőoktatásban várhatóan teljesen másképp kell majd tanulni a digitális változások következtében, azt válaszolta, a pedagógusképzésen keresztül vissza lehet hatni a közoktatásra, és így közelíteni lehet egymáshoz a két rendszert.
Pósánné Rácz Annamária rámutatott arra is, hogy a felsőoktatásnak az ismeretközvetítésen túl van egy emberi oldala is, hiszen az oktatók példát mutatnak és személyes tapasztalatokat adnak át.
Nemzeti szintű összefogás kell, mert az intézmények önmagukban túl kicsik a megfelelő technológia megvásárlásához és fejlesztéséhez - jelentette ki.
Dietz Ferenc, a Mesterséges Intelligencia Koalíció oktatási és tudatosítási munkacsoportjának vezetője úgy vélekedett, hogy a következő 20 évben drasztikus átalakuláson megy majd keresztül a felsőoktatás: szerinte eltűnik majd a frontális oktatás, a mesterséges intelligencia által személyre szabottan szerzik meg az ismereteket a hallgatók, az oktatók pedig inkább partnerként személyes beszélgetéseket, közös gondolkodást folytatnak majd velük.
Szintén kiemelte, hogy erőteljes hazai együttműködésre van szükség az intézmények között, valamint figyelni kell a nemzetközi trendek alakulását is.
Dringó-Horváth Ida, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának (KRE-BTK) Oktatásinformatikai Továbbképző Központjának vezetője azt hangoztatta, az oktatókat kell felkészíteni arra, hogyan valósul meg majd egyfajta partnerség a hallgatók, a mesterséges intelligencia és közöttük.
Problémaként említette, hogy az intézmények csak nagyon lassan, szigetszerűen reagálnak a technológia fejlődésére, ezen pedig szerinte segíthetne egy erősebb együttműködés, összefogás az egyetemek között.
Eszterhai Marcell, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke szerint a digitális lehetőségeket fel lehetne használni egy olyan komplex rendszer kidolgozására, amely figyelembe tudná venni a hallgatók személyes képességeit és igényeit is a képzés során, valamint segíthetne a lemorzsolódás csökkentésében is.
Megjegyezte, hogy a felsőoktatásban nagyon fontos a közösségi élet is, ezért az online oktatás fejlesztése mellett megoldást kell találni arra, hogyan pótolja az ember a közösségi találkozásokat.