A vasút lehet a tengeri szállítás alternatívája; erről és az ehhez szükséges fejlesztésekről is egyeztettek a résztvevők a Bulgária-Magyarország-Szerbia-Törökország közlekedési munkacsoport alakuló ülésén.

Palkovics László telefonon nyilatkozott Isztambulból, azt mondta, fél éve, utolsó találkozásukkor több témában is egyeztetett török kollégájával, ezek közül az egyik a Budapest-Belgrád vasútvonallal kapcsolatos koordináció volt.
Kiemelte, hogy Törökország, a Selyemút legnagyobb európai állama konzorciumot hozott létre, hogy megvizsgálja, miként lehet legjobban kihasználni a török, majd utána a bolgár-szerb-magyar vasútvonalat.
Az orosz-ukrán háború megmutatta, hogy a korábban reálisnak tűnő közlekedési módok kevésbé lesznek járhatók, Ukrajnát el kell kerülni - mondta a miniszter.
Közölte: az Európai Unió jelenleg az áruk 20 százalékát mozgatja vasúton, a cél, hogy ez az arány legalább 50 százalékra nőjön 2050-re.
A közlekedési munkacsoportban azt vitatták meg, hogy a négy ország milyen infrastruktúrát épít ki.
Ugyanakkor az is fontos, hogy a teherfuvarozás járműállománya megfelelő legyen - hangsúlyozta Palkovics László, az egyik legnagyobb problémának nevezve az elavult állományt.
A munkacsoport résztvevői megállapodtak abban, hogy megkezdik megfelelő szerelvények gyártását, és Palkovics László arról számolt be, hogy Magyarország már bele is kezdett a folyamatba.
Abban is megegyeztek, hogy a személyszállítás fejlesztési lehetőségeit is megvizsgálják - közölte a tárcavezető.
Hangsúlyozta, hogy míg tengeren 45 nap alatt ér az áru Kínából Európába, addig vasúton ez az időtartam csupán 12 nap. A miniszter úgy fogalmazott: a mostani találkozón megteremtették a lehetőségét annak, hogy alternatív útvonalat ajánljanak a szállításhoz.
Palkovics László közölte, hogy legközelebb októberben egyeztetnek majd, éppen a Budapest-Belgrád vasútvonalon, egy vonaton.

(MTI)