Ágh Péter ismertette, a fejlesztés azért is fontos, mert ezen a szakaszon összpontosul a BYD építési forgalma, majd a gyár megnyitását követően a működéshez kapcsolódó forgalom is, emellett ezt az utat veszik igénybe a környékbeli nagyvállalkozások is. Kiemelte, a BYD gyár építése Magyarország legnagyobb ipari beruházása, ahol évente 300 ezer új autó készülhet. Az államtitkár elmondta a beruházás elengedhetetlen annak érdekében is, hogy a helyi átmenő, valamint ipari forgalom biztonságosan tudjon haladni. Ágh Péter felhívta a figyelmet arra, hogy a kivitelezés során végig folyamatos lesz a személy- és teherforgalom a teljes szakaszon, a tervezett 2x2 sávot bizonyos szakaszokon pedig már a befejezési határidő előtt igénybe vehetik a közlekedők. Az ÉKM jövőbeli beruházásairól szólva ismertette: a tervek szerint a közeljövőben megkezdődik egy új útszakasz kivitelezése, amely a szegedi iparterület déli határa mentén köti össze az 5-ös és a 4519-es utakat. Így a területet északon az M43-as autópálya, nyugatról az 5-ös főút, délről pedig az 502-es főút új szakasza határolja majd - tette hozzá. Tervezési fázisban van továbbá egy olyan projekt is, amely keretében ugyancsak 2x2 sávosra bővül a területet keletről határoló 4519-es út az ipari park közelében. Az államtitkár egy tervezett vasúti beruházást is kiemelt, amelyben 221 milliárd forintból újulhat meg a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti vasútvonal, ahol a második vágány is épül a gyorsabb forgalom érdekében. Azt mondta, ezen a szakaszon a felújítást követően óránként 160 kilométeresre emelkedhet a sebesség, ami az IC-vonatok esetében 15 perc menetidő megtakarítást eredményezhet a Budapest-Szeged vonalon. Ágh Péter felhívta a figyelmet arra, hogy Magyarországon az elmúlt 15 évben annyi autópálya és autóút épült, amennyivel a hazai gyorsforgalmi úthálózat - lakosságarányosan - mára eléri a legfejlettebb nyugati országok szintjét. 2010 óta mintegy 4200 milliárd forintot fordított a kormány közútfejlesztési beruházásokra: a gyorsforgalmi úthálózat hossza már megközelíti a 2000 kilométert, ezen belül 740 kilométer gyorsforgalmi út épült vagy bővült, mintegy 1000 kilométernyi főutat fejlesztettek, emellett pedig 240 kilométernyi csomóponti-, híd-, illetve alsóbbrendű útfejlesztés valósult meg - részletezte az államtitkár. Ismertette: a nemrégiben nyilvánosságra hozott, 2035-ig szóló 10 éves beruházási keretprogramban jelentős vállalásokat tesz a kormány a jövőre nézve is. Példaként megemlítette az M9-es gyorsforgalmi út, illetve a Debrecen és Szegedi közötti 2x2 sávos úthálózat kiépítésének folytatását. Mihálffy Béla, a térség országgyűlési képviselője (KDNP) úgy fogalmazott, ez a beruházás Szeged, a Homokhátság, sőt az egész dél-alföldi térség gazdasági fejlődését segíti. Az nem csupán egy közlekedésfejlesztési projekt, hanem egy régen várt lakossági igény is - szögezte le. A sávok mellett modern közvilágítást, új körforgalmat, autóbusz-öblöket valamint egy új, 1,6 kilométer hosszú kerékpárutat is kialakítanak a projektben - részletezte a politikus, hozzátéve: ezek egyszerre szolgálják a biztonságos és környezetbarát közlekedést, valamint Szeged élhetőségét is. A kormánypárti politikus a BYD szegedi beruházásáról azt mondta, az nem egyszerűen csak egy gyár, hanem egy olyan fejlesztés, amely többezer munkahelyet teremt és erősíti Szeged pozícióját is, amely - mint fogalmazott - a tudomány, az oktatás és az innováció központja.

ötmilliárd forintból 2x2 sávosra bővítik az 5-ös főút szegedi bevezető szakaszát
(MTI)