A nyolcadik alkalommal megrendezett Digitális Témahét 2022/2023-as tanévi programján több mint 800 iskola 120 ezer diákja vett részt.

Maruzsa Zoltán beszédében kiemelte: a magyar háztartások több mint 90 százalékában van szélessávú internetkapcsolat, mobilinternet pedig csaknem mindenhol. Ezt egészíti majd ki az az uniós projekt, amelyben ötödiktől tizenkettedik osztályig mindenkinek biztosítanak majd eszközt.
Az államtitkár arról is beszélt, hogy a nemzeti fejlesztés eredményeként megvalósult egységes Kréta-rendszer támogatja az oktatói munkát és a tudásmegosztást.

A kompetenciamérések digitalizációja is megtörtént, amit jelentős előrelépésnek nevezett, ennek adatbázisából komoly tudásra lehet szert tenni. A további eredmények között említette, hogy a központi tartalomszolgáltatásban létrejött a nemzeti köznevelési portál, ahol megjelentek az okostankönyvek, a tankönyvkatalóguson a teljes állami tankönyvportfólió digitálisan elérhető, ingyenesen hozzáférhető.

Maruzsa Zoltán szerint a hagyományos iskolai oktatást fenn kell tartani, ameddig csak lehetséges, a gyerekeknek iskolapadba kell ülniük, kell, hogy "együtt tudjuk őket nevelni" - fogalmazott. Ugyanakkor a jövő oktatása digitálisabb, mint a jelené. Utalt arra, hogy a digitális fejlődésnek apró szelete a Digitális Témahét, aminek óriási jelentősége volt abban, hogy a járvány következtében sikerrel be lehetett vezetni a digitális tanrendet.

 Gáncs Kristóf, az Ökumenikus Segélyszervezet elnökigazgató-helyettese az eseményen kiemelte: a segélyszervezet munkájának fókuszában minden területen az esélyteremtés áll. Hozzátette: nincs esélyteremtés képzés és oktatás nélkül, mint ahogy azt is, hogy nincs sem képzés, sem oktatás digitalizáció nélkül. Amikor létrehozták az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítványt, annak zászlójára tűzték a digitális írástudás fejlesztését, a digitális biztonságot és a digitális esélyteremtés témáját is, majd örömmel vállalták a Digitális Témahét koordinációját.

A Digitális Témahét az Emberi Erőforrások Minisztériumának kezdeményezésére a 2015/2016-os tanévben indult. Az idei Digitális Témahét kiemelt témái a digitális állampolgárság, a digitalizáció jelene és jövője, a technológia eszközei és alkalmazásai, az algoritmikus gondolkodás és programozás, mint az alkotás eszközei, illetve a digitális biztonság és digitális esélyteremtés voltak, de a pedagógusok szabadon választhattak egyéb, a tantervhez illeszkedő projekttémákat is. Ehhez a szervezők támogatást biztosítottak a Projektpedagógia digitális eszközökkel című ingyenes, pedagógiai-módszertani kézikönyv megjelentetésével, 26 szakmai webinárium megszervezésével, illetve a Digitális Témahét YouTube-csatornáján közzétett immár közel 300 online előadással. A nyolcadik Digitális Témahét pályázati kiírása minden korábbinál több kategóriában és az eddigi legnagyobb, több mint 7 millió forint értékben kínált nyereményeket az intézményi és pedagógus pályázók számára: az intézmények 4, a pedagógusok további 2 kategóriában pályázhattak. A támogató szakmai partnerek további hét kategóriában írtak ki pályázatot különdíjakra. A szakmai zsűri döntése értelmében közel 40 pályázó pedagógus és intézmény részesült értékes nyereményben.

(BM/MTI)