A tervezet a jelenlegi 10 százalékos már meglévő vámokra további 17,4-38,1 százalék közötti büntetőterhet róna ki. A kivetni tervezett büntetővámok nem egységesek, hanem gyártónként eltérő mértékűek. Ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. Az ilyen differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer szinte példa nélküli a történelemben.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy a kormány nem ért egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás. Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem.
A büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és technológiai vállalatot tömörítő, Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja. Ezt a héten lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették.
Nagy Márton kiemelte, hogy a magyar kormány az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a verseny fokozása érdekében uniós szintű akciótervet dolgoz ki, amelyet a soros magyar elnökség keretében, a Versenyképességi Tanács július 8-9-ai ülésén mutat be a tagállamoknak.
(Nemzetgazdasági Minisztérium)