Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a magyar soros elnökségre való felkészülés jegyében ezekről a kérdésekről egyeztetett az ACEA szereplőivel és egyben megvitatta az európai mobilitás zöld átmenetében rejlő kockázatokat és az azokra adható válaszokat.

2023-ban globális szinten 14 millió elektromos személyautót adtak el, amelynek 58 százalékát Kínában értékesítették. Kínában az eladott autók már közel 30 százaléka elektromos, ez az arány Európában 21, az USA-ban pedig csak 8 százalékot tesz ki. Ennek alakulását érdemben befolyásolja, hogy 2022-ben összességében Kína biztosította a legtöbb – több mint 22 milliárd dollár – állami támogatást az elektromos járművek vásárlásához. A bőkezű állami szubvenció – ami ösztönzi a kereskedelmet és a gyártást – miatt a zöld ipart is az ázsiai ország dominálja, az ország a világ egyik legnagyobb exportőre.

Az USA elektromos jármű piaca gyorsan növekszik, az amerikai kormány most szövetségi szintű állami támogatást vezetett be az Inflation Reduction Act-en belül az elektromos járművek vásárlására vonatkozóan, amivel a beszállítóit is erősíti, hiszen az alkatrészeknek az USA-ból kell származnia a támogatás elnyeréséhez. Kína és az USA térnyerése mellett az Európai Unió azonban le fog maradni, amit jól mutat a német elektromos autó támogatási program: miután a programot decemberben lezárták a kereslet azonnal jelentősen visszaesett és előretekintve is jóval alacsonyabb kereslettel számolnak. A belsőégésű motorok betiltására vonatkozó 2035-ös EU céldátum felülvizsgálata pedig olyan bizonytalanságot szül, ami árt mind a zöld átállásnak az iparban, mind pedig keresleti oldalon.

Nagy Márton kifejtette: az európai elektromos autóipar fellendítése és megerősítése érdekében ezért lépni kell: uniós szintű elektromosjármű-vásárlásösztönző programot szükséges indítani, hogy lépést tudjunk tartani az USA-val és Kínával, amelyek jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására. Az új, iparpolitikai és állami támogatási megközelítésű program – az általános zöld és digitális átállás támogatása helyett – az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói mind pedig gyártói oldalról.

Az Európai Unió egyik legnagyobb vállalása a zöld átállás, a karbonsemlegesség megvalósítása, ezért környezetvédelmi és iparstratégiai szempontból is közös érdekünk, hogy Európa az elektromos autók gyártói oldalának vezető hatalma legyen, megtartsa versenyképességét az USA és Kína térhódításával szemben. A magyar soros elnökség alatt kiemelt figyelmet fogunk fordítani a programra.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)