A 2014-ben alakult NIO úttörő és vezető vállalat a prémium intelligens elektromos járművek piacán, tavaly több mint 160 ezer elektromos járművet értékesített. A vállalat nagy hangsúlyt fektet a kutatás-fejlesztésre, amelynek eredményeképpen mintegy 8.600 (függőben lévő és engedélyezett) szabadalommal rendelkezik. A társaság olyan K+F rendszert hozott létre, amely akkumulátorok, elektromos hajtásrendszerek, intelligens rendszerek és intelligens alváz tartományvezérlők fejlesztését, valamint egy egyedülálló akkumulátorcsere technológiát is magába foglal.

Nagy Márton a látogatás kapcsán hangsúlyozta, hogy Magyarország egy erős és versenyképes európai elektromos járműiparban érdekelt. Megállapította, hogy az elektromos autózás további térnyerése tekintetében a modulok cseréje, azaz az akkumulátorok vagy azok egy részének cserélhetősége lehet a megoldás. Mindez érdemben növelheti a keresletet a használt elektromos autók iránt, tovább javítva az ágazat piacképességét.

A NIO kiemelkedő projektje az akkumulátor csereállomások létrehozása, amelyeknél a tulajdonos a lemerült akkumulátort rövid idő alatt, szinte várakozás nélkül kicserélheti. Ezért a kormány külön figyelemmel kíséri a NIO fejlesztéseit, amelyek hozzájárulnak a hosszú távon is fenntartható elektromobilitás kialakításához.

A tárcavezető a látogatás kapcsán hangsúlyozta, hogy Magyarország mindenkivel a kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködésre és partnerségre törekszik, nincs ez másképp a német és a kínai vállalkozások esetében sem. Hazánk célja, hogy tovább erősítse a gazdaság találkozási pont szerepét, azaz Magyarországon kapcsolódjon össze a keleti és nyugati tőke, illetve high tech technológia. Ez az elektromos autóiparban példamutatóan valósul meg hazánkban, ahol a vezető német autógyártók és a legfejlettebb kínai autóipari vállalkozások működnek együtt.

A miniszter kiemelte továbbá, hogy az európai autóipar problémáira a kínai elektromos autókkal szembeni büntetővámok nem jelentenek megoldást. A probléma feloldását nem a protekcionizmus jelenti, hanem az európai autógyártás versenyképességének megerősítése.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)