A két szervezet összességében 57 ezer haszongépjárművet üzemeltető és 7300 magyar közúti személyszállító- és árufuvarozót tömörít. A nyilatkozatot Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, Füle László a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének elnöke, valamint Barna Zsolt a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke írta alá.
A miniszter hangsúlyozta, hogy a megállapodás célja, hogy tovább erősítse a hazai logisztikai és közúti fuvarozói ágazatot, különös tekintettel annak nemzetgazdaságban betöltött szerepére. Jelenleg közel 2.500 vállalat tevékenykedik ezen a területen, miközben a foglalkoztatottak száma több mint 280 ezer fő. A logisztikai szektor a gazdasági növekedés és a gazdasági vérkeringés alapja, a beruházás és export alapú magyar gazdasági modell mozgatórugója. Hazánk továbbá, mint a nyugati és keleti tőke és technológia találkozási pontja, jelenleg is jelentős nemzetközi áruforgalmat bonyolít le.
![](https://cdn.kormany.hu/uploads/media/2/24/24a/24a3f23e621ca9bb32531716ff0eb9f8722c4d69_fhd_1920_w3h2.jpg)
![](https://cdn.kormany.hu/uploads/media/2/24/24a/24a3f23e621ca9bb32531716ff0eb9f8722c4d69_fhd_1920_w40h23.jpg)
Nagy Márton az ország gazdasági helyzetével kapcsolatban kifejtette, hogy az inflációt legyőztük és egy számjegyűre csökkentettük. Ezzel párhuzamosan egyre inkább a gazdaság helyreállítása, a növekedés ösztönzése kerül a kormány fókuszába. Cél, hogy az idei 0 százalékos növekedést követően jövőre ismét dinamikusan 4 százalék vagy afölötti mértékben növekedjen a gazdaság. A gazdasági fellendülés következtében az export mértéke a GDP 100 százalékára emelkedhet az évtized végére, amelyhez nagyban hozzájárul, hogy a high-tech ipar fokozott jelenléte mellett Európában a hatodik, globálisan pedig a 11. legkomplexebb exportszerkezettel rendelkezik Magyarország.
A tárcavezető kiemelte, kormány célja a logisztikai ágazat teljesítményének jelentős megemelése: az ágazat jelenleg a bruttó hazai hozzáadott érték 5 százalékát teszi ki, ezt az értéket a kormányzat 2030-ra 10 százalékra kívánja emelni. Ez a mindennapokra lefordítva azt jelenti, hogy több árut kell majd elszállítania a logisztikai ágazatnak. További cél, hogy a magyar árut magyar vállalkozások szállítsák. Hozzátette, a kormány pontosan ismeri a feladatát, a már ma is minőségi infrastruktúrát még tovább kell fejleszteni új autópályaépítéssel, vasútfejlesztéssel, a légi szállítmányozás megerősítésével, a logisztikai parkok fejlesztésével.
Emlékeztetett arra, hogy a Gazdaságfejlesztési Minisztérium folyamatosan egyeztet a fuvarozói ágazat képviselőivel azért, hogy megfelelő intézkedések szülessenek az ágazat megerősítése érdekében. Ennek köszönhetően a szakmai szervezetekkel közösen korábban kidolgozásra került a logisztikai szektor megerősítését célzó versenyképességi csomag, valamint a minisztérium javaslatára a kormány arról is döntött, hogy az adómentesen adható napidíjat belföldi kiküldetés esetén 3 ezer forintról 9 ezerre, míg külföldi kiküldetés esetén 60 euróról 85-re emeli.
A folyamatos egyeztetések eredményeként jött létre a mai napon aláírt együttműködési megállapodás is. A dokumentum rögzíti, hogy a kormány gondoskodik a gázolaj jövedéki adótartalmából visszaigényelhető összeg 10 forintra növeléséről, valamint arról is, hogy bevezetésre kerüljön a minimális szolgáltatási díj, amely három altípussal jöhet létre, az alábbiak szerint:
- a minimális szolgáltatási alapdíj, amely a megtett úttal járó útdíj háromszorosa;
- a rakodási és raklap válogatási díj, amelynek minimum összege bruttó 10795 Forint, vagyis nettó 8500 Ft;
- valamint az állásidőre járó állásdíj, amely legalább bruttó 8636 Forintban, vagyis nettó 6800 Ft.
Emellett a megállapodás rögzíti az áru továbbításában résztvevő alvállalkozók számának maximalizálását, miszerint a feladó által megbízott fuvarozó a teljesítéshez további egy alvállalkozót vehet igénybe.
A kormány várakozása szerint ezek az intézkedések jelentősen növelik az ágazat versenyképességét. Nagy Márton hozzátette, hogy a fuvarozók is komoly vállalásokat tettek: vállalták, hogy gépjárműveikbe lehetőség szerint a hazánk területén található töltőállomásokból vételeznek üzemanyagot. A tankolt mennyiség a két szervezet tagjai esetében jelenleg 190 millió liter üzemanyagot tesz ki az itthon tankolt mennyiség. A felek arra tettek vállalást, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy ez további 50 millió literrel emelkedjen 2024-ben. Emellett ösztönzik, hogy a fuvarozók csökkentsék a járműflottáik átlagéletkorát, ezzel is segítve a kormányzat klímapolitikai céljainak elérését. Emellett felhívják tagjaik figyelmét a technológiai fejlesztések pozitív hatásaira, ezen belül azoknak a járműpark korszerűsítésen keresztül a működési költségekre gyakorolt hatásaira.
![](https://cdn.kormany.hu/uploads/media/b/bd/bd3/bd35de7cfa53e6ede568a890e011dde122509719_fhd_1920_w3h2.jpg)
![](https://cdn.kormany.hu/uploads/media/b/bd/bd3/bd35de7cfa53e6ede568a890e011dde122509719_w1920_c_0_0_5210_2991.jpg)
A felek megállapodtak abban is, hogy további erőfeszítéseket tesznek a hazai fuvarozók térnyerésének elősegítése érdekében, és folytatják a hazai jogszabályok, fuvarozókat érintő intézkedések vizsgálatát, annak érdekében, hogy európai összehasonlításban is versenyképes környezetben végezhessék az ipar és a kereskedelem zavartalan működéséhez nélkülözhetetlen munkájukat. Így az egyeztetések a jövőben is folyamatosak maradnak annak érdekében, hogy a magyar árukat magyar fuvarozók szállítsák.