Az elektronikus ügyintézés szintet lép, így a jövőben az ügyintézés-központú működés helyett az állampolgárok élethelyzeteihez igazodnak majd a különböző állami szolgáltatások.

A kormány 2022 decemberében fogadta el a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot. Az elmúlt időszakban megkezdődött a jogszabályi környezet kialakítása, megtörtént az online felületek értékelése és a felhasználói szokások felmérése, valamint a technológiai és szolgáltatási sztenderdek kialakítása.

 A most megjelent jogszabály szerint a digitális személyiadattárca-szolgáltatás, az eAláírás és az eAzonosításszolgáltatás 2024. szeptember 1-jétől indulhat el. A felhasználók mobilalkalmazás segítségével igazolhatják majd a személyazonosságukat, az elektronikus aláírással pedig egyszerűsödik a dokumentumok aláírása. 2025-ben kerül bevezetésre a hozzájárulás alapú adatszolgáltatás, így az állampolgárok digitális azonosítással léphetnek majd be egyes piaci szolgáltatók ügyintézési felületeire is. 2026-ban az ePosta, az eDokumentumkezelés és az eFizetés szolgáltatás indulhat el.

Az új mobilalkalmazás az Európai Uniós eIDas 2 rendeletnek megfelelően kerül kialakításra, amelynek megfelelően minden állampolgárnak egységesen alkalmazható, egyedi azonosítója lesz, így lehetővé válik az információk pontos és zökkenőmentes áramlása.

 A fejlesztés alapelve, hogy minden, az állammal kapcsolatos adatnak az állampolgár a tulajdonosa, ezért az állampolgár rendelkezik arról, hogy adatait felhasználhatják-e. Az alkalmazás használata önkéntes lesz, a megszokott ügyintézési lehetőségek továbbra is elérhetőek maradnak.

(Kormányzati Tájékoztatási Központ)