„Az elmúlt időszak minden korábbinál nyomatékosabban figyelmeztetett arra, hogy folyamatosan megújuló és bővülő, egyre kifinomultabb digitális készségekre, tudásra van szükség az oktatásban is” – mondta Solymár Károly Balázs. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium digitalizációért felelős helyettes államtitkára hozzátette: a tanárokat egy magyar nyelven újonnan elérhetővé vált önértékelő eszköz segíti erősségeik és fejlődést igénylő területeik feltérképezésében.

A Pedagógusok Digitális Kompetenciájának Európai Keretére épülő online felület mindössze 22 kérdés megválaszolását követően ad részletes visszajelzést a pedagógusok digitáliskompetencia szintjéről, és hasznos javaslatokkal szolgál annak fejlesztéséhez is. A 2013-as megjelenése óta többször módosított keret, a DigComp az állampolgárok számára szükséges általános digitális kompetenciára tesz ajánlást. Az Európai Bizottság kutatóintézete erre alapozva, tagállami szakértők bevonásával dolgozta ki a kifejezetten pedagógusokra vonatkozó  DigComPEdu referenciakeretét. Az ezen alapuló önértékelő eszközt most már magyar nyelven is használhatják a hazai pedagógusok digitális felkészültségük szintjének felméréséhez.

A digcompedu.dpmk.hu oldalon keresztül elérhető eszköz hat területen összesen 22 kompetenciaelemet vizsgál. A keretrendszer a technológiai készségek helyett sokkal inkább arra összpontosít, hogy miként használható fel a digitális technológia a tanítás-tanulási folyamat hatékonyságának növelésében és megújításában. Az anonim önértékelő eszköz lehetőséget teremt intézményi szinten összesített eredmények előállítására is, így egyes tanári karok felkészültsége önállóan is vizsgálhatóvá válik.

„A digitális eszközök és alkalmazások mára mindenütt jelen vannak, ami kompetenciájuk folyamatos fejlesztését követeli meg a pedagógusoktól is. Az új eszköz hiteles képet ad a köznevelési és szakképzési intézményekben dolgozó tanárok, oktatók jelenlegi tudásáról, és hasznosan támogatja ismereteik, készségeik elmélyítését” – részletezte Solymár Károly Balázs.

 

(ITM)