Az iskolakert avatásán Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára arról beszélt: 75 éve, hogy a Villányi úton otthonra, be- és elfogadóközegre találtak a gyerekek, akiknek társaiknál nagyobb nehézséggel kell szembenézniük. Hozzátette: felemelő érzés látni, ahogy a gyerekek megismerkednek a természettel, az élővilággal és szorgos munkával ők is részeseivé válnak környezetük alakításának, megóvásának, és saját tapasztalatuk alapján ráébrednek, milyen kincs rejlik egy növényben, milyen változást hoz az évszakok változása. Kiemelte: az intézetben nevelkedő fiataloknak speciális igényeik vannak, nagyobb odafigyelést igényelnek társaiknál, és a nagy odafigyelés pedig különleges kapcsolatot alakít ki tanár és diák, konduktor és gyermek között. Nem lehet elégszer elmondani, milyen fontos a munka, amit önök elvégeznek - fogalmazott.
Az államtitkár hangsúlyozta: a kormány kiemelt célja, hogy a gyermekek jövőjének biztosítása érdekében garantálja az iskola és kollégium lehető legjobb működési feltételeit, az itt tanuló hallgatóknak pedig, hogy a lehető legjobb képzésben részesüljenek. Ezért támogatták az intézmény fejlesztését, tantermek építését, eszközök beszerzését. Raisz Anikó, az Energiaügyi Minisztérium (EM) környezetügyért felelős államtitkára pedig arról beszélt, az iskolakert sokkal több, mint egy zöld terület, az egy olyan élettér, ahol gyerekek megtanulhatják, hogyan kapcsolódhatnak a természethez, gondoskoshatnak róla, önmagukról és egymásról is. Mint mondta, az iskolakertek "kis lépések, közösen megtett cselekedetek", amelyek formálják a szemléletet, közösséget és jövőt. Mint mondta, az országos iskolakert-fejlesztési program azt szolgálja, hogy a gyerekek felfedezhessék a környezettel, termőtalajjal, földdel kapcsolatos örömöt, és tapasztalati úton váljanak tudatosabbá, érzékenyebbé, együttműködővé. Emlékeztetett rá: az országos iskolakert-fejlesztési programban 2019 óta 160 óvodakert és 227 iskolakert valósulhatott meg. A kormányzat célja, hogy minden gyerek számára elérhetővé tegye azokat az ismereteket, élményeket, amelyek révén környezettudatos felnőttá válhassanak - jelentette ki.
Szólt arról is, a minisztérium minden évben számos környezeti nevelési, szemléletformálási programot támogat, idén 25 óvoda- és 25 iskolakert kapott támogatást és már 1223 zöld óvoda van az országban, azaz minden negyedik magyar kisgyerek "zöld óvodás". Elmondta azt is, idén tizedik alkalommal rendezték meg a fenntarthatósági témahetet, amin 1965 iskola vett benne, közte 96 határon túli intézmény is csatlakozott a programhoz. A SE Pető András Kar dékánja, Tenk Miklósné Zsebe Andrea kiemelte: az iskolakert-program nagyszerű lehetőség az iskola számára, mert élményszerűen, gyakorlati tevékenységeken keresztül biztosítja a helyes kertgondozás megismerését, miközben a gyerekek együtt dolgoznak, terveznek, és sokat lehetnek a szabadban.
Elmondta: az iskola tizenkét éve viseli az Ökoiskola címet, idén pedig elnyerték az Örökös Ökoiskola elismerést is. A magaságyások gondozása, a komposztálás, a madárbarát kert kialakítása mindennapi életük részévé vált. Az intézmény közlése szerint az Iskolakertekért Alapítvány félmillió forinttal támogatta az iskolakert kialakítását, biztosította a szerszámokat, magokat, és személyes tanácsadással, képzéssel segíti a gyerekeket. A földet, mulcsot, kesztyűket és növényeket az egyetem biztosította. Az EKPMI egységes módszertani intézményként kiemelt feladatának tekinti, hogy a mozgássérült és sajátos nevelési igényű fiatalok számára olyan lehetőségeket teremtsen, amelyekkel nemcsak piacképes szakképesítést, hanem teljesebb, önállóbb életet is biztosíthatnak számukra. Hat évvel ezelőtt indult el a szakiskola, és minden vizsgára bocsátott tanuló sikeresen teljesítette a számítógépes adatrögzítő vizsgát. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek az életvezetési, önállósági és közösségi kompetenciák fejlesztésére is. Az iskolakert-avatáson az államtitkárok és a dékán a gyerekekkel közösen fát, és a magaságyásba virágokat ültetett.