Kifejtette: az erőfeszítések eredményei már kezdenek látszani, az ország az európai innovációs eredménytáblán egy helyet előre lépve a 21. lett, a bejelentett egyetemi szabadalmak száma négyszeresére, 19-ről 70 fölé nőtt, az innovatív vállalkozások száma pedig 74 százalékkal növekedett az elmúlt években. A kutatás-fejlesztésre és innovációra fordított források Magyarországon 900 milliárd forint fölé emelkedtek 2021-re, ebből a magyar állam ráfordítása 318 milliárd forint volt - mutatott rá.

A helyettes államtitkár három olyan területet nevezett meg, ahol jelentős előrelépésre van szükség az innováció fejlesztése érdekében: az egyik a kutató-utánpótlás nevelés bővítése, ezen kívül tovább kell növelni az innovatív vállalkozások és a szabadalmak számát is.  A mérnöki-műszaki-természettudományi területen a 25-34 éves korban doktori képzésben részt vevők száma ugyan ezer lakosra vetítve 0,4 százalékra nőtt 0,3 százalékról, azonban az OECD-átlag elérése érdekében további javulásra lenne szükség - részletezte.

A kormány a munkáltatókat arra ösztönzi, hogy kutató-fejlesztő mérnökeiket küldjék doktori képzésre, ennek érdekében elindítottak egy kooperatív programot, továbbá folytatják a nemzeti kiválóság programot is

- tette hozzá. Bódis László beszélt arról a kezdeményezésükről is, amelyet az egyetemi ötletekből formálódó cégek felkarolására indítottak. A következő időszakban azokra a területekre kívánnak összpontosítani, amelyek kiemelt haszonnal járnak a magyar társadalom és a gazdaság számára, így például az egészséges életmód, zöld átállás, víz- és energiaügyek, illetve a gazdaság digitalizációja - tette hozzá. A szellemi tulajdon területén egyebek közt a szabadalmi eljárások további egyszerűsítését tervezik annak érdekében, hogy a Bosch és a BME központjához hasonló együttműködések révén minél több szabadalom születhessen - vetítette előre a helyettes államtitkár.

A rendezvényen Czigány Tibor, a BME rektora elmondta, hogy új szintre lépett a járműipari fejlesztés a kompetenciaközpontnak köszönhetően. A műegyetem partner abban, hogy az erős alapképzésre építve a cégekkel együttműködve valósítsák meg a gyakorlati oktatást, szoros kapcsolatokat ápolnak az iparral - tette hozzá.

Kemler András a Bosch ügyvezető igazgatója azt hangsúlyozta, hogy a vállalat aktívan hozzá kíván járulni az új mérnökgeneráció képzéséhez, ami az egész ország közös érdeke és a versenyképességet is erősíti. Az együttműködésük az egyetemmel 15 évvel ezelőtt kezdődött, az új kompetencia központ átadása a "közös úton a legjelentősebb mérföldkő", "példa nélküli a hazai felsőoktatásban" - mondta. Arra is kitért, hogy a központban megvalósuló fejlesztések eredményei remélhetőleg 3-5 éven belül az utcán futó járművekben is láthatók lesznek. A kompetencia központ az elektromos járművek hajtásláncainak fejlesztésére összpontosít, a BME és a Bosch szakemberei az elektromos járművek optimalizálásán fognak dolgozni.

(MTI)