A tárcavezető kifejtette, az ülés megkezdése előtt az öt frontország – Bulgária, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Magyarország - agrárminiszterei arról egyeztettek, hogy az együttműködés és a közös álláspont képviselete továbbra is nagyon fontos Brüsszellel szemben. Az importtilalom meghosszabbítása kapcsán hangsúlyozta, az intézkedésnek agrárgazdasági szempontból csak akkor van értelme, ha az legalább az új termés betakarításáig és raktározásáig fennmarad. A búza és a repce esetében ez megvalósítható szeptember 15-ig, a kukorica és a napraforgó esetében azonban nem. A logikus lépés tehát, ha legalább e két termék tekintetében az uniós importtilalmat december 31-ig meghosszabbítják - húzta alá.
Nagy István arról is beszámolt, hogy francia és német miniszterkollégáival tárgyalást kezdeményezett annak érdekében, hogy végigbeszéljék azokat a folyamatokat, például az ukrán gabona okozta piaci zavarokat, melyek kihívásokat jelentenek a mindennapokban. A cél a közös európai megoldások keresése - szögezte le. Hozzátette, a legfontosabb, hogy az ukrán mezőgazdasági termékek európai piacon való jelenlétére hosszútávon fel kell készülni, így átfogó, hosszú távú megoldásokat kell találni. Az ukrán mezőgazdasági termékeket el kell juttatni a harmadik világ országainak piacaira, ahol hagyományosan jelen voltak az orosz-ukrán háború előtt is. A gabona biztosításával ezekben a régiókban élelmezési válságokat, ezáltal migrációs válságot lehet megelőzni – tett hozzá. Kifejtette, további brüsszeli cselekvésre van szükség annak érdekében is, hogy a szárazföldi szállítást biztosító szolidaritási folyosó az eredeti célja szerint működjön. Emellett az Európai Bizottságnak lépéseket kell tennie annak érdekében is, hogy egy progresszív tranzit szállítási díjtámogatást tudjanak bevezetni. El kell érni, hogy az ukrán mezőgazdasági termékeket minél messzebb tudjuk a határtól elszállítani, nemcsak az unió belső piacaira, hanem Európa kikötőibe, hogy onnan a rászoruló országokba is eljussanak.
A miniszter rámutatott, július 18-án lejár az az egyezmény, amely a fekete-tengeri útvonalon való gabonakiszállítást lehetővé teszi. Éppen ezért az öt frontország miniszterétől mandátumot kért arra vonatkozóan, hogy erősítsék azt a kezdeményezést, amely a fekete-tengeri kikötők tovább működését segítené. Lehetőség szerint újabb tengeri kikötőket kell nyitni, hogy minél nagyobb volumenben lehessen az ukrán gabonát a hagyományos tengeri útvonalakon szállítani. Nagy István kiemelte, az utóbbi időben tengeri útvonalon az ukrán mezőgazdasági termékeknek mindössze kis részét szállítják, a többi rajtunk, az öt frontországon keresztül érkezik Európába. Ebből is látszik, mekkora belső piaci változásokat eredményez az ukrán mezőgazdasági termékek korlátlan beáramlása Európába - hangsúlyozta a tárcavezető.