Nagy István szerint az elmúlt hónapokban a veszélyhelyzetben a kereskedelem rendkívüli módon helyt állt, "ütésállóvá", válságállóvá vált, és a hazai élelmiszeripar még inkább felértékelődött. A helyzet a kormányt arra a felismerésre sarkallta, hogy minél több oldalról és több szinten önellátóvá váljon az ország - mondta. Kiemelkedő eredménynek nevezte, hogy az élelmiszeripar a rendkívüli helyzetben is biztosította a lakosság egészséges, biztonságos ellátását, miközben termelési értéke és exportja is tovább nőtt.
A miniszter emlékeztetett arra, hogy 2020-ban az agrárium nyári 25 milliárd forintos válságkezelési csomagjából az élelmiszeripar 8 milliárd forinttal részesült. Az elmúlt uniós támogatási ciklusban nemzeti és uniós forrásokból 460 milliárd forint támogatás jutott az élelmiszeriparnak. Jelezte: a következő, 2021-2027 közötti támogatási ciklusban 750 milliárd forint az előirányzott keret csak a Vidékfejlesztési Programra. Arról is beszámolt, hogy az új támogatási időszakban több jelentős változás lesz. Ezek közt említette, hogy minden vállalati méret pályázhat a Vidékfejlesztési Program forrásaira. Megszűnik a korábban jellemző, a termék jellegéhez tartozó kritérium, a forrásokat egyszerűsített eljárásban, gyorsan tervezik kihelyezni, és a korábbiaktól eltérően, az alapanyag-előállítás pályázataival összehangoltan írják majd ki a támogatásokat - tette hozzá.
Nagy István a tárca két friss pályázatát is ismertette. A 100 millió forint támogatási érték alatti élelmiszeripari fejlesztéseket támogató felhívásra 671 kérelem érkezett be, az igénylések összértéke meghaladja a 15 milliárd forintot. Az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztéséhez augusztus közepétől pályázható, 100 millió forint feletti, akár 5 milliárd forintos támogatás lehetőségével is sokan éltek már. Eddig 75 milliárd forintnyi a fejleszteni akaró cégek forrásigénye, a pályázat továbbra is nyitott, nem tervezik a felfüggesztését - mondta az agrárminiszter.
A konferenciát a 100 százalékban magyar tulajdonú FÁN GROUP Kft. élelmiszer-nagykereskedelemi cégcsoport rendezte. Kanizsai Tóth Csaba cégvezető előadásában beszélt arról, hogy a pandémia kezdetén a "pánikvásárlás" miként változtatott a vásárlói szokásokon: a legtöbbet vásárolt termékek között az első helyen maradt a hús, a második helyen viszont a sört felváltotta a zöldség. A top tíz áru sorában előre törtek a sajtok, a száraztészták, és felkerült a listára a toalettpapír.
A cégvezető beszélt arról is, hogy az utóbbi időben a diszkont üzlethálózatok hódítanak, piaci részesedésük eléri a 31 százalékot. A folyamat legnagyobb vesztesei a hipermarketek, köztük is a Tesco - jegyezte meg. A tavalyi, árbevétel szerinti rangsort a Lidl vezeti, amely pár éve még a hetedik volt, második helyen a Spar, harmadikon a Tesco áll. Ezt követik a sorban a magyar hálózatok: a Coop, a CBA és a Reál - ismertette Kanizsai Tóth Csaba.