Az olajellátást érintő ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók együttesen az üzemanyagárak jelentős emelkedéséhez vezetnek

Az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító árnyékhajózási flottát és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket.
Ennek következményeként Kínának és Indiának, mint a világ legnagyobb
olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel
Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük. Ez tovább növeli
a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is. Emellett a hideg téli hónapokban
tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült
Államokban. Mindezek következtében a Brent olajára az elmúlt egy hónapban közel 10
százalékkal nőtt.
Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték
és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet
játszanak Magyarország energiaellátásában. Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden
érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését. A régiós
üzemanyagár-emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós
csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot
(NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve
üzemanyag mennyiségét.
Hazánkban az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső
piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak a hazai ellátásra és üzemanyagok árának
alakulására. A kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak
érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát
a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja.
A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy hazai üzemanyagárak a szomszédos
országok átlagára alatt maradjon. A referencia időszakot vizsgálva egy liter benzin a
szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt
kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654
forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb. A legfrissebb Európai Bizottság
által közölt adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek
a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához. Ha ez sérül, a kormány kész
minden eszközével beavatkozni.
