Ennek következményeként Kínának és Indiának, mint a világ legnagyobb 
olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel
Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük. Ez tovább növeli
a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is. Emellett a hideg téli hónapokban
tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült
Államokban. Mindezek következtében a Brent olajára az elmúlt egy hónapban közel 10
százalékkal nőtt.

 
Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték
és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet
játszanak Magyarország energiaellátásában. Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden
érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését. A régiós
üzemanyagár-emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós
csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot
(NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve
üzemanyag mennyiségét.

 
Hazánkban az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső
piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak a hazai ellátásra és üzemanyagok árának
alakulására. A kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz annak
érdekében, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát
a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja.

 
A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy hazai üzemanyagárak a szomszédos
országok átlagára alatt maradjon. A referencia időszakot vizsgálva egy liter benzin a
szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt
kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654
forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb. A legfrissebb Európai Bizottság
által közölt adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek
a szomszédos országok átlagos üzemanyagárazásához. Ha ez sérül, a kormány kész
minden eszközével beavatkozni. 

(Nemzetgazdasági Minisztérium)