Járattörlés

Ha törölték a légijáratát, az utasnak az alábbi jogai vannak a 261/2004/EK rendelet alapján:

· A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.

· Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése.

· Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.

· Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.

· Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.

· Kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben.

0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban

1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok

1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

Kártalanítás összege

250 €

400 €

400 €

600 €

Az alábbi esetekben nem jár az utas részére kártalanítás:

· Az utas a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatva volt a járat törléséről; vagy

· az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljon és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érje el; vagy

· az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számára, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljon, és végső célállomását a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érje el.

· Rendkívüli körülmény fennállása esetén. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság vagy bíróság hozhat döntést.

· Továbbá bizonyos esetekben, az eredeti úti tervhez képest kis eltérést jelentő átfoglalás biztosítása esetén a kártalanítás 50%-al csökkenthető.

Ha késik a járat induláskor vagy érkezéskor

Ha késik az utas járata induláskor, az alábbi fogyasztói jogok illetik meg a 261/2004/EK rendelet alapján:

· A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatást kell kapnia az utasnak.

· Étkezés és frissítők.

· Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség.

· Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között, ha a késési idő indokolja.

· 5 óra várható indulási késés esetén az utas elállhat a további utazástól, és kérheti a jegyár visszatérítését.

· Átfoglalási lehetőség nem illeti meg az utast!

Ha valamilyen okból a célországba érkezéskor 3 órát vagy többet késik a járat, akkor az utasnak – a járattörléshez hasonlóan – kártalanítás járhat távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben. Az érkezési késés esetén járó kártalanítás lehetőségét nem az EK rendelet, hanem az Európai Unió Bíróságának egyik ítélete mondta ki.

 

0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban

1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok

1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

Kártalanítás összege

250 €

400 €

400 €

600 €


Fontos tudni, hogy nem jár kártalanítás, ha a legalább 3 órás érkezési késést rendkívüli (valamilyen előre nem látható és elháríthatatlan) körülmény okozta. A rendkívüli körülmény kérdésében tagállami hatóság
vagy bíróság hozhat döntést.

Visszautasított beszállás

Ha visszautasítják az utas beszállását a járaton (például túlfoglalás miatt), az alábbi fogyasztói jogok illetik meg a 261/2004/EK rendelet alapján:

A járat túlfoglalása esetén az utasok önként lemondhatnak saját helyükről. Ekkor a következők illetik meg őket:

· Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése;

· A légitársaság és az utas közötti megállapodásban foglalt kedvezmény (például: pénz, utalvány, ingyenes út, hotelszolgáltatás, máskor egy magasabb osztályon való egyszeri elhelyezés, kedvezménykártya, stb)

Ha nem sikerül elegendő önként jelentkezővel helyet biztosítani az utasoknak, akkor a légitársaság jogszerűen utasíthatja vissza a fel nem férő utasokat.

A beszállás visszautasításával érintett utasokat megilletik az alábbiak:

· A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatás;

· Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése;

· Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén;

· Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.

· Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség;

· Kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben.

0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban

1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok

1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok

Kártalanítás összege

250 €

400 €

400 €

600 €

Fontos, hogy nem hivatkozhat az utas a visszautasítás esetén őt megillető jogokra, ha beszállását ésszerű okok miatt tagadták meg, ilyenek lehetnek például: az egészségügyi okok, az utas személyében rejlő biztonsági vagy védelmi okok, illetve az utazási okmányok nem megfelelősége (lejárt útlevél vagy nincs vízum) stb.

Poggyászproblémák

A poggyászkárokra vonatkozó szabályokat egy nemzetközi egyezmény, a Montreáli egyezmény tartalmazza.

· Kártérítés az igazolt költségekre, benyújtott számlákra, nagyságrendileg 1600 EUR összeghatárig;

· Kártérítéshez a repülőtéren panaszbejelentő nyomtatvány felvétele (ún. PIR nyomtatvány), az elveszett vagy megrongálódott poggyász ügyében, amelyet haladéktalanul, de legkésőbb 7 napon belül, írásban, az érintett légitársaságnak címezve kell megküldeni;

· Amennyiben nem érkezik meg a poggyász, az 21 nap eltelte után elveszettnek tekintendő;

A késve megérkezett poggyász esetében a kérelmet szintén haladéktalanul, de legkésőbb a poggyász átvételétől számítva 21 napon belül kell benyújtania az utasnak a légitársasághoz

A panaszügyintézés javasolt menete és a segítségnyújtó fórumok

A fogyasztók védelmét több szervezet, tagállami hatóságok, tagállami alternatív vitarendező fórumok (hazánkban a békéltető testületek) és az Európai Fogyasztói Központok Hálózata látják el a légitársaságokkal szembeni panaszok kivizsgálása és/vagy vagyoni igényeik érvényesítése érdekében.

Részletes információk az egyes fogyasztóvédelmi intézményekről és a segítségnyújtásuk feltételeiről, módjáról itt találhatóak:

https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/vi_segitsegnyujto_forumok

További hasznos gyakorlati tanácsok a légi utasok jogairól az alábbi linken olvasható: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/v_hasznos_tippek_

(IM)