A Németországgal megkötött kvótakereskedelmi megállapodásból származó bevételt hazánk a Zöld Busz Program bővítésére fordítja majd – jelentette be Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium energiapolitikáért felelős államtitkára.
Az uniós szabályok szerinti kibocsátás-csökkentést megvalósító tagállamok a keletkező kvótatöbbletet értékesíthetik, így a klímavédelem terén jól teljesítő országok - mint például Magyarország is - többletforráshoz juthatnak a célok végrehajtásában. Az államtitkár elmondta, hogy a kibocsátás-csökkentésre vonatkozó uniós kvótákat hazánk eddig is túlteljesítette, ezért kerülhetett sor a megállapodásra, amelynek értelmében a kibocsátás-csökkentésből származó kvótatöbbletét hazánk Németország felé értékesíti. A kvóták az Európai Unió erőfeszítés megosztási irányelve alapján a 2020 előtti teljesítésekből származnak.
Az államtitkár emlékeztetett, hogy a kormány célja hazánk teljes klímasemlegességének elérése 2050-ig, melyben fontos szerepet játszik a teljes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért felelős közlekedési szektor zöldítése, ezért a Klíma- és Természetvédelmi Akciótervben foglaltaknak megfelelően támogatja az elektromos járművek elterjedését. A közlekedésben használt megújuló energiaforrások részarányát illetően Magyarország már most a régióban a legjobban, az uniós átlag felett teljesít.
Az akcióterv részeként elindított Zöld Busz Program a leginkább környezetszennyező buszok mielőbbi kivonásával a klímacélok elérése mellett a városi levegőminőség javítását és a zajszennyezés csökkentését is szolgálja, ugyanis az elektromos buszoknak köszönhetően minden egyes jármű után 800 fa széndioxid-megkötő kapacitása szabadul fel. A programban országszerte eddig 79 busz átadására került sor és összesen 139 tiszta és csendes jármű állami hozzájárulással ösztönzött beszerzéséről született döntés, ami a Németországgal megkötött kvótakereskedelmi megállapodást követően tovább bővülhet.