A zökkenőmentes átállás és a gördülékeny végrehajtás érdekében a kormány további intézkedésekkel biztosítja, hogy a hitelintézetek ne háríthassanak át költségeket az önkormányzatokra, valamint ne mondhassák fel az érintett önkormányzatok számlavezetési szerződéseit.

A Kormány célja az önkormányzatok pénzügyi stabilitásának erősítése, ezért az intézkedés értelmében a bankoknak tartózkodniuk kell a díjak emelésétől és új díjak bevezetésétől. Az intézkedés továbbá kizárja az önkormányzatok számlavezetésére kötött szerződések bankok általi felmondását.

A helyi önkormányzatok továbbra is szabadon választhatják meg kereskedelmi banki kapcsolataikat, a napi pénzügyi tevékenységüket (utalások, banki hitelfelvétel) változatlanul végezhetik. A helyi önkormányzatok számlaegyenlegének nagyobb része ugyanakkor kincstári számlára kerül – összhangban azzal a céllal, hogy a közpénzek minél nagyobb része a Magyar Államkincstárnál legyen, optimalizálva az állam finanszírozási tevékenységét, csökkentve az állam egészének finanszírozási költségét.

Első körben 2025. október 1-jétől csak a települések kisebb részére, a Főváros és kerületei, illetve a megyei jogú városok kerülnek bevonásra. Ezt követően 2027. január 1-jétől a városok, majd 2028. január 1-jétől az összes települési önkormányzat bekapcsolódik az új önkormányzati számlavezetési rendszerbe.

A változtatások egyszerre szolgálják a helyi önkormányzatok és az állam egészének érdekét és nem csorbítják az önkormányzatok gazdálkodási lehetőségeit és pénzügyi mozgásterét.

(Nemzetgazdasági Minisztérium)