A szakképzés tematikájának a jövőben tartalmaznia kell a fenntarthatóság, a zöldképzés, a digitalizáció témáját - mondta Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára kedden az "Egy a Természettel" Vadászati és Természeti Világkiállításon tartott szakképzési nap nyitóelőadásában.

Hozzátette, ennek érdekében létrehoztak egy munkacsoportot, cselekvési tervet készítenek, és nemzetközi konferenciát terveznek a témában.

Pölöskei Gáborné a szakképzés átalakításával kapcsolatban felidézte, hogy több innovációt is bevezettek.     Egyebek közt példaként említette, hogy az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) helyébe a Szakmajegyzék lépett. A különböző szakmák összevonásával, újak létrehozásával kialakult kevesebb szakmát részben technikumban, részben szakképző iskolában lehet elsajátítani.

A szakképzésben átjárható rendszert alakítottak ki, hogy mindenki a helyzetének megfelelően választhasson a lehetőségek közül. A rendszeren belüli továbblépésnél beszámítják az addig megszerzett szaktudást - mondta.

Pölöskei Gáborné úgy vélte, a szülők és a diákok is megértették az átalakítást, ezt mutatja, hogy a 2021/2022-es tanévre a szakképzési centrumokba felvett kilencedik évfolyamos tanulók száma nőtt az előző tanévhez képest, a technikumoknál 12,4, a szakképző iskoláknál 11,7 százalékkal.

A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet a szakmaválasztásban bizonytalanoknak bevezetett orientációs évfolyamra, ahol nincsenek tantárgyak, hanem kompetenciákat mérnek, fejlesztenek. Az egy év után pedig több szakmát és munkakört megismerve a diákok könnyebben választhatnak szakmát. A tapasztalat azt mutatja, hogy az orientációs évfolyam jól működik, az oda járt diákok 20 százaléka a technikumot választotta, döntő többségük pedig  szakképző iskola mellett döntött, vagy műhelyiskolába ment - mondta Pölöskei Gáborné.

Kitért arra, hogy a felnőtteknek is új lehetőségeket vezettek be a szakképzésben, ezek rugalmas, rövidített ingyenes szakmai képzést jelentenek, és felhívta a figyelmet a műhelyiskolákra, amelyekben célirányosan a gyakorlatban fontos ismereteket lehet elsajátítani mesterektől.

 

(MTI)