Kásler Miklós úgy fogalmazott, az emberiség történetében azok a kultúrák és nemzetek maradhattak fenn, amelyek mindig figyelmet fordítottak a szellem művelésére és az oktatásra.
Az ősi gyökerekből táplálkozó európai kultúra Magyarországon kiegészült a magyar hagyománnyal, a szuverenitás, a függetlenség és az integritás vágyával, az ősök tiszteletével - mondta. Ezekből a gyökerekből nőtt ki a magyar oktatási rendszer az emberi értékek felkarolásával, a nemzeti hagyományok, tradíciók feldolgozásával és átadásával és ezek folyamatos gyarapításával - emelte ki a miniszter.
Kásler Miklós szavai szerint a számos nagy magyar pedagógus közül nem lehet mindenkit felsorolni, de érdemes kiemelni a magyar oktatási rendszer megszervezésének két kiemelkedő alakját: Eötvös Józsefet és Klebelsberg Kunót.
Kijelentette, a "napnyugati országok" gazdasági, demográfiai, ideológiai válsága tetten érhető, míg az ősi tradíciókat őrző "napkeleti országokban" - Japánban, Kínában, Koreában, Indiában - ennek az ellenkezőjét látjuk.
Úgy vélte, ennek oka a hagyományok megőrzése, és ez ezekre történő építkezés.
A díjazottakhoz szólva a miniszter azt mondta: az elismerést kapók a magyar pedagógia méltó képviselői. Kiemelkedő színvonalon, az értékekre támaszkodva nemcsak oktatták, hanem nevelték is a jövő generációit. "Példát mutattak emberségből, szakmai ismeretből, hitből és hazaszeretetből" - fűzte hozzá Kásler Miklós.
Kitért arra, hogy a pedagógusok a koronavírus-járvány alatt rendkívül fegyelmezetten, lelkesen támogatták diákjaikat, egymást és sokszor a szülőket is. "Amit önök tettek, kivételes" - fogalmazott.
Pedagógusnap alkalmából Apáczai Csere János-díjban harmincnyolcan, Trefort Ágoston-díjban tizenhatan, Eötvös József-díjban hatan, Brunszvik Teréz-díjban huszonöten, Németh László-díjban pedig ötvenkilencen részesültek. Az elismeréseket Kásler Miklós miniszter, Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár és Kisfaludy László köznevelésért felelős helyettes államtitkár adta át.